Thursday, September 17, 2009

Tak boleh buka puasa???

Alhamdulillah...esok dah mula cuti sekolah. Punyalah berteka-teki sepanjang minggu nie samada dapat cuti atau tidak hari jumaat nie. Sebabnya Guru Besar pada mulanya tidak meluluskan sebarang cuti untuk hari jumaat ini. "Sekolah seperti biasa" tegas betul. Sekolah yang berjiran dah umumkan cuti sejak minggu lepas lagi. Tapi sekolah kitorang hanya dapat tahu tentang cuti ini pada pengumuman pagi rabu, itupun pada mulanya ianya adalah cuti berganti yang akan di gantikan pada hari sabtu 24.10.2009. Tetapi dengan tersiarnya berita tentang pengumman cuti khas sempena aidilfitri oleh kementerian pelajaran, maka dengan ini mansuhlah sekolah ganti tu...hehhehe(suka la tu..)

Nak cerita kisah semalam dalam kelas. Masa tu waktu akhir, satu masa je iaitu setengah jam. Waktu2 macam tu selalunya saya akan beri latihan bertulis memandangkan kelas yang saya masuk pun memang kelas pemulihan. Seperti biasa,saya masuk kelas dan mengarahkan murid2 mengeluarkan buku latihan.

"saya mula menulis di depan, kamu semua pun mesti sama menulis juga. Kalau tangguh2 nanti lambat,lepastu tak siap2 sampai habis waktu...siapa tak siap kerja ni sebelum balik...dia tak boleh buka puasa!"

Saya bersuara dengan tegasnya. Selepas habis jer arahan yang diberikan mula dengar suara2 berbalam2...

"Hah!! tak leh buka puasa?" murid2 kelas tu semua melongo memandang tepat ke muka saya. Saya buat muka selamba..."ya!tak boleh buka hari nie kalau tak siap!"

"Ala ustazah...saya nak buka puasa..." seorang murid yang memang selalu lambat siapkan homework bersuara..."nak buka puasa,siapkanlah kerja nie..senang jer..ustazah tau siapa yang menipu..."

Hahahahha..saya rasa nak tergelak sangat masa tu..tapi kena control...mana boleh tunjuk depan student..nanti dia ingat kita main2 pulak.

Tapi yang kelakarnya..budak2 nie nampak sangat muka takut tak dapat nak buka puasa. Macamlah saya akan chek sorang2 kat rumah dorang time berbuka tu...mestilah saya nak buka puasa kat umah saya jugak..hehehhe..kelakar betul.

Dan alhamdulillah,semua student saya menyiapkan kerja sekolah..sampai ada yang balik lambat kerana nak siapkan kerja dorang..kalau tak tak leh buka.

hihihi...

4 comments:

Dearie Pearls said...

Salam Ustazah..
Wah, ustazah..
tegas nyer..

harap2 xder anak2 murid nampak n3 nie eyh.

nnt xder lak yg takut bila baca Ustazah tahan2 gelak jer.

huhu..

Izzah said...

@LOL-Pearls

alamak..betul gak tu..
tapi rasanya insyaAllah dorg tak baca kot..
dorg tau pun tak saya ada blog..
hihihi...

kuina said...

tegasnya ustazah nie...

Abd Razak said...

salam ustazah...

lama ustazah tak update blog ni...mesti sibuk kan!!

selamat hari raya