Monday, April 2, 2012

Riak & Ujub: wa na'uzubillahi min zalik.

Dalam kita melakukan kebaikan dan menyebarkan kebaikan. Ada  perkara yang kita wajib hindari iaitu rasa riak dan ujub. Riak adalah perasaan untuk menunjuk-nunjuk kebaikan yang kita lakukan,supaya orang lain boleh melihat kebaikan kita. Ujub pula adalah perasaan berbangga diri dengan kelebihan yang kita ada,sehingga kita rasa kita lebih baik dari orang lain.

Bila kita melakukan perkara baik yang di tuntut oleh Allah s.w.t,sapatutnya perkara itu kita lakukan dengan niat 'liLlahi ta'ala' tetapi sebaliknya kita lakukannya dengan niat supaya orang nampak kebaikan kita dan orang akan recognize kebaikan kita,perkara kebaikan yang kita buat itu tidak akan dinilai oleh Allah dengan nilaian pahala sebaliknya Allah akan menilainya dengan dosa kerana niat riak kita.

Begitu juga,apabila kita buat kebaikan,kita rasa kagum dengan kebaikan kita,melakukan ibadah kita kagum dengan ibadah kita. Bila kita rasa kagum dengan amalan-amalan kita,kita akan menjadi orang yang berbangga diri dan tidak pernah rasa nak perbaiki diri kita. Amal ibadah yang dilakukan dengan niat ujub ini maka dosalah ganjaran bagi mereka.

Sebenarnya,saya sedang mengingatkan diri saya sendiri agar melakukan apa jua perkara semata-mata mengharapkan keredhaan Allah. Mohon untuk dijauhkan dari perasaan-perasaan yang hanya menjadikan kita orang-orang yang rugi. Rugi kerana benda baik yang kita lakukan tetapi dengan niat yang salah,tidak dapat memberi manfaat kepada diri kita di akhirat nanti. Sedangkan itu sahajalah bekalan kitananti.

Saya mendengar orang-orang alim pernah berpesan,bila sahaja perasaan begitu mencul dalam hati,cepat-cepat istighfar dan kembali betulkan niat. Mohon Allah tetapkan hati kita. Sebab sememangnya syaitan itu ada dalam diri kita dan sentiasa membisikkan rasa-rasa jahat itu untuk hadir,maka dengan hanya berzikir dan beristighfar,insyaAllah boleh menetapkan hati kita dan menjaga iman kita daripada rosak dan merugikan diri kita sendiri. Amalkan juga zikir nabi Yunus a.s :
"laillaha illa anta,subahanaka inni kuntu minaz-zolomin"
maksudnya :“Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri”.

No comments: