Monday, August 2, 2010

Pembuli Jalan!

Ada yang kena buli ke hari nie? hari nie,keta saya rehat..tak bergerak pun..jadi,saya tidak membuli dan tidak juga dibuli. 

Saya rasa...saya belum lagi berpengalaman berhadapan dengan pembuli jalan. Mungkin kerana saya bekerja di kawasan yang tidak mempunyai terlalu banyak kenderaan,jadi kuranglah kebarangkalian untuk berdepan pembuli jalan. Mungkin juga kerana saya tidak menganggap mereka yang cuba membuli saya di atas jalan raya itu sebagai pembuli,jadi saya tidak lah rasa dibuli..kiranya niat mereka tidak kesampaianlah..hehehe..kesian...

Kenapa saya cakap macam tu?sebab..saya adalah pemandu yang sangat tidak suka membunyikan hon. Rasanya tidak pernah pun bunyikan hon dalam keadaan kritikal macamana pun. Selalu yang rajin tolong tekan hon ialah penumpang di sebelah saya...mereka yang selalunya over react..hahhahha..yer ker? atau saya yang tidak berperasaan ketika memandu? saya lebih suka beralah...tekan2 hon pun rasanya tidak menyelesaikan apa2 masalah...kalau salah tekan kang tak pasal2 kena kejar plak..dah bergaduh..lagi tak best kan?

Saya tak tahulah betul ke tak tindakan saya nie,sebab kadang2 adik atau kawan2 yang naik kereta dengan saya sampai marah saya sebab tak hon bila ada pemandu yang buat hal di atas jalan raya..yang mungkin mengundang kemalangan kecil atau besar..tapi memang sudah begitulah keadaannya kalau saya memandu..tak reti nak meng'hon'...kalau nak tau..kalau saya potong motor atau kenderaan yang lambat depan saya saya siap cakap dalam hati..."tumpang lalu pakcik..nak cepat nie.."dengan harapan dorang memahami......hahhahha..kenyataan tau! lagi2 kalau orang tua naik motor...ntah apa2 kan...

Kadang2 memang rasa perlu tekan hon..tapi,saya tak pernah rasa nak tekan..kadang2 macam lupa yang kereta tu ada hon... lain orang lain ragam kan...terimalah seadanya.. :)

Pon..pon..pon..

5 comments:

Abd Razak said...

Salam...

Moga awak sihat hendaknya..

Saya memang suka bunyikan hon sewaktu sampai di rumah sebab nak kejutkan kedua-dua kucing kesayangan saya tu yang sering menghalang perjalanan saya nak masuk porch.

Gaduh ngan kucing ni lagi baik dari gaduh ngan orang di jalanraya.

Tie said...

Salam Izzah,

Kak tie memang tak pernah bunyikan horn... sebab kak tie tak drive, ekekeke........

julietchun said...

aku guna hon utk binatang yg nak melintas mcm kucing atau anjing je :P

cheqna said...

cheqna akan bunyikan hon bila masa tertentu sahaja..
contoh ada org nak lintas sesuka hati..masuk lorong sesuka hati
jadi cheqna dengan bukan sesuka hati akan tekan hon la

Mohd Ariff Yaakub said...

Hati-hati bila memandu.
Ingat orang yg tersayang