Sunday, December 30, 2012

After A Long-Long Time

Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Hari ni nak main cerita-cerita je. Cerita pasal adik saya. Yang seorang itu. Yang satu-satunya adik perempuan saya. Yang kadang-kadang dia punya manja mengada-ngada mengalahkan budak umur 3 tahun. Yang kadang-kadang angin satu badan dia, macam dia je yang boleh berangin. Yang kadang-kadang bila datang meroyan dia kita boleh dengar je apa yang dia cakap,nak bagi nasihat kena pakai saluran yang ke-3,ke-4 dan sebagainya. Yang kadang-kadang bila dia masuk dapur pegang senduk periuk belanga semua orang kena paksa makan walaupun dia tumis sayur macam dia masak sup sayur. 

Yang selalu bila mengemas habis semua barang boleh hilang (ajaib!). Yang selalu bila saya bosan dia yang akan teman saya pergi mana-mana. Yang selalu bila dia bosan saya akan teman dia kemana-mana. Yang selalu saya belikan baju raya untuk dia. Yang selalu dia pau duit saya. Yang selalu kami tidur sama-sama. Yang selalu suka pakai baju-baju saya. Yang selalu tanya " akak..ok tak baju ni..." atau "akak...cantik tak kasut aku...?" atau " akak aku nampak ada beg tu cantik...".

Tapi itu dulu...masa dia single. Masa kami masih jadi anak dara emak dan abah. Masa kami suka-suki nak pergi OneUtama walaupun dah lepas maghrib menjelma. Sekarang dia dah ada Mr.hubby. Sekarang dia bakal jadi Mummy. Sekarang dia tak boleh di kelik saya ke sana-sini. huhuhu...

Setelah beberapa bulan berlalu. Semalam kami boleh hang-out bersama-sama lagi. Pergi berjimba-ramba cari barang itu-ini bersama. Walaupun termasuk dengan ipar-adik-anak buah bersama-sama. Tapi kami tetap bergembira. Macam masa kami masih anak dara mak dan abah. Macam masa kami dulu-dulu. Rasa itu masih sama. Rasa itu masih ada.

Miss our old time together-gather...Lot of Love!



p/s:
ini bukan cerita sedih :')

Wednesday, December 26, 2012

Sampai Syurga

Assalamualaikum...

Musim-musim Year End Sale (YES) di mana-mana...
Musim most of gedung pakaian dipenuhi ibu-bapa dan kanak-kanak yang riang-ria tak sabar-sabar nak masuk sekolah dengan pakaian baru.
Musim hujan yang sudah hampir kepada penghujung.
Musim walimah yang makin bertambah-tambah.
Musim durian pun dah tinggal hujung-hujung,habis dah luruh semua buah.

Tapi...
Ada satu musim yang kekal hidup dalam mode:
warm-comfort-happy-bittersweet...
Musim bersama sahabat sejati...
Mengenal dia kerana kebaikan,keramahan dan kerana sama-sama mencari kasih sayang Tuhan...
susah-senang-tawa-tangis-duka-gembira...
semua di adun dalam satu cawan yang sama...
sudah sangat serasi dalam kebersamaan...
moga-moga ikatan ini akan kekal sampai ke Jannah Allah...

mungkin ada ketikanya dia akan terasa terasing...
walaupun tidak dengan niat yang sengaja...
tapi saya menyedarinya...

"Sahabat...kamu anugerah dari Allah buat saya, saya ingin duduk tinggal bersama kamu bukan sahaja di dunia,tapi juga di akhirat sana. Mungkin akan tiba masa kita punya jarak sedikit dari sebelumnya,tapi dalam hati saya kamu tetap yang teristimewa. Walau saya tiada di hadapan mata,namun saya akan cuba sentiasa bersedia untuk panggilan s.o.s dari kamu. Kamu sahabat saya sampai syurga"


I wish nothing but the best for you too...


Tuesday, December 18, 2012

Hakikat Bahagia

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Hi everyone!! long time no see kan.... 
^_^
Tak nak cerita apa-apa pun. Just wanna share lagu yang saya suka dengar dulu-dulu 
dan sekarang-sekarang pun saya masih suka. Lirik nasyid ini bagus untuk buat kita faham apa itu erti sebuah kebahagiaan.

-HAKIKAT BAHAGIA-

Bahagia itu dari dalam diri
Kesannya zahir rupanya maknawi,
Terpendam bagai permata di dasar hati,

Bahagia itu pada hati,
Bertahta di kerajaan diri,
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani,

Bahagia itu ada di jiwa,
Mahkota di singgahsana rasa,
Bahagia itu adalah suatu ketenangan,

Bila Susah tiada gelisah,
Bila miskin syukur pada Tuhan,
Bila sakit tiada resah di jiwa,
Bukankah Tuhan telah berfirman,
Ketahuilah dengan mengingati Allah,
Jiwa akan menjadi tenang

Kebahagiaan itu suatu kesyukuran,
Bila kaya jadi insan pemurah,
Bila berkuasa amanah,
Bila berjaya tidak alpa,
Bila sihat tidak lupakan Tuhan.

Hakikat bahagia itu adalah ketenangan,
Bila hati mengingati Tuhan.
Semua insan akan mengerti,
Maksud tersirat Ilahi,
Itulah zikir yang hakiki.





Thursday, December 6, 2012

Bukan Pungguk Rindukan Bulan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Eh...dah Disember... seriously tak perasan. Cepatnya masa berlalu. Dah sebulan cuti rupanya (apa tah yang dibuatnye..ngeeeee..). Duduk rumah membesarkan diri jer..huwaaaaa.....

Well...it's almost end of the year,almost new year(and become older),back to school,facing a new environment hopefully. HOPEFULLY!! ( i meant it!).

Saya sedang menunggu sesuatu. Bagai pungguk merindu bulan. Tapi pungguk tu tak boleh terbang sampai ke bulan, saya... menunggu sesuatu yang pasti, in syaa Allah boleh di capai dengan tangan dan rasa yang macam nak terbang!Tapi kena sabar. Bukankah sabar itu sebahagian daripada iman (^_^).


Mari tolong doakan yang baik-baik untuk semua urusan dan rencana yang di rancang. Semoga Allah mudahkan jalan yang baik dan memberkati perjalanan hidup kita semua!!!

Thursday, November 29, 2012

li Llahi Ta'ala

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..



Semoga ukhuwah ini terbina kerana Allah, untuk Allah dan terpimpin untuk terus mengenal Allah.
Mohon semoga Allah redha, Allah berkahi dan Allah pelihara dalam lindungan kasih dan sayang-Nya.

Saturday, November 24, 2012

To find my other half...

Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

*Tajuk posting yang gediks mengada-ngada*

well having a children is a greatest pleasure of live kan??? Di dunia mereka adalah penyeri, di alam kubur mereka adalah sambungan bekalan yang akanmengirimkan doa buat kita dan di akhirat nanti akan berkumpul bersama-sama mereka yang kita cinta dan kasihi.

Bukankah antara perkara yang kekal sampai kepada kita selepas kita meninggal dunia adalah doa dari anak-anak yang soleh? Betapa beruntungnya...

Lebih-lebih lagi kalau anak-anak itu menjadi anak yang soleh/solehah (memang semua orang pun mengimpikan begini kan). Sejuk hati memandang mereka,biar apa pun nikmat yang kita ada di dunia ini takkan pernah sama dengan nikmat rezeki di kurniakan anak-anak yang baik...

alkisah...


kiut jer anak buah saya nie..hobi dia adalah tulis surat kat umi dia,ingatkan anak-anak Wardina Safiyyah je yang suka mengharukan hati dan perasaan ummi dia,rupanya anak buah saya pun pandai ambil hati ummi ngan abi dia..sweeettttt sangat-sangat!!!
(^_^)

Monday, November 19, 2012

Bicara buat yang syahid di jalan-Nya

Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Sayu hati melihat anak-anak kecil ini tidak bernyawa lagi,
Dengan darah merah meliputi tubuh badan,
Dengan pucat wajah yang sangat meruntun perasaan,
Kerana mempertahankan sebuah agama dan negara.

Yahudi Zionist itu bermaharaja lela,
Semakin rakus menyerang dengan pelbagai senjata,
Menghujani Palestin dengan peluru tanpa rasa,
Hanya kerana bongkak dan ingin dilihat ampuh oleh dunia.

Si kecil Palestin itu tetap gagah mempertahankan perjuangan mereka,
Pemuda Palestin itu tegak berdiri melindungi dan memerangi musuh agama mereka,
Menghunus apa jua senjata yang ada demi sebuah keamanan dan kebebasan yang nyata milik mereka,
Lelaki-lelaki itu berjuang mencari syahid di jalan-Nya,
Bersama wanita-wanita yang tidak pernah putus doanya buat kesejahteraan semua.

Mereka berlindung dengan nama Allah yang maha berkuasa,
Mereka dijemput Allah sebagai syahid di jalan-Nya,
Mereka mulia di sisi Allah kerana kentalnya semangat mereka,
Mempertahankan al-Aqsa dengan kalimah syahadah yang mulia.

Sungguh hiba kami yang jauh disini,
Walau hanya dengan mendengar khabarmu dari kejauhan,
Walau hanya menatap gambar bisu yang penuh dengan 1001 kesukaran,
Hanya doa dan harapan yang menggunung tinggi kami panjatkan,
Moga Allah membantu kamu, melemahkan musuh-musuh itu dan memberi kekuatan dalam hati-hati kamu.

Sungguh Palestina,
Kamulah juara kerana kamu mara dengan keberanian,
Sedang musuh Allah itu menyerang kamu kerana penuh dengan ketakutan,



Saturday, November 17, 2012

Jom!! mencari cinta...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. 

Yang memiliki hati-hati kami, dan yang menyebarkan rasa kasih dan sayang dalam diri kami.


Jadikanlah kami orang-orang yang sentiasa mencari cinta-Mu dan cinta kekasih-Mu.
Dekatkanlah kami dengan orang-orang yang mencintai-Mu dan mencintai kekasih-Mu.
Serta kurniakanlah kami dari golongan orang-orang
yang sentiasa mendamba kasih sayang-Mu.



Friday, November 16, 2012

Bukan rezeki saya : Perancangan Allah


Semua perancangan saya untuk satu hari ini tidak menjadi. Satu pun tak ada yang jadi. Ada tiga benda yang saya nak buat hari nie. Dua darinya sepatutnya settle pagi tadi, tapi kerana orang yang berjanji nak teman saya pergi tu,tiba-tiba plak ada meeting dan kena jumpa VVIP after Solat Jumaat, maka terpaksa cancel. Tapi,waktu tu saya masih positif lagi. Lagipun benda ni boleh settle hari lain.

Tapi,bila plan malam saya terpaksa di batalkan (walaupun dah exited iron baju dan sebagainya) saya jadi sedih sangat. Sebab event ini tak ada hari lain lagi. Banyak dah program dan seminar yang saya nak attend dari penganjur ini (Al-Maghrib Institute)  yang saya terpaksa batalkan last minit. Sebab tu saya sangat-sangat teruja bila ada program yang akan berlansung malam ini memandangkan kelas Ta'lim malam ini ditangguhkan ke minggu hadapan. Dengan harapan ada ilmu baru yang akan di perolehi.

Sebab itulah kita ini hanya mampu merancang,tapi rancangan Allah itu tentu lebih baik. Tapi saya tetap sedih. Moga-moga akan ada kesempatan lain untuk saya dan moga-moga Allah akan pilih saya untuk berpeluang hadir dalam majlis ilmu dari mereka insyaAllah. Doakan saya ya!


Bukan rezeki saya hari ini : Mungkin ada ruang yang saya perlu isi. Moga saya jadi orang yang sabar dalam mencari taqwa kepada Allah.

Wednesday, November 14, 2012

Turn to Allah

Bismillahi RahmanirRahim...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Salam Ma'al Hijrah..


Semoga hijrah kita adalah kerana Allah, untuk Allah semata-mata, demi mendapat kasih-sayang serta perhatian dari-Nya, mendekatkan diri kita kepada-Nya dan lebih kenal dengan-Nya serta mendalam rasa cinta kita kepada-Nya. Allahumma ameen...

Kerana,seperti yang kita tahu setiap niat yang baik itu Allah ganjari pahala. Setiap perbuatan baik itu Allah lipat gandakan pahala. Maka hijrah kita yang bermula dengan niat yang baik PASTI Allah akan bantu untuk mudahkan,apatah lagi bila kita mula menggerakkan niat itu menjadi perbuatan,insyaAllah Dia akan bukakan setiap jalan-jalan kebaikan untuk kita.




Monday, November 12, 2012

Kepelikkan Manusia

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Saya memerhati,dan melihat. Mungkin anda juga. Manusia ini memang pelik, terutama pada beberapa perkara ini:

Bila seorang lelaki (suami/abang/ayah/adik/atau mungkin kekasih) menyatakan sayang kepada seorang wanita. Tetapi bangga bila wanita itu menayangkan auratnya. Kembang semangkuk bila wanita itu dipuji dan dipuja kecantikkan mereka.Sayang tahap mana ya rasanya? Kalau sayang kenapa tidak di ajar,untuk menutup apa yang wajib ditutup. Menyimpan apa yang wajib disimpan. Wanita kesayangan anda,bukan bahan tontonan umum. Tak kasihan ke nanti mereka akan dicampak ke neraka kerana tidak menutup aurat mereka? Kalau sayang mestilah nak bawa mereka ke syurga,bukan terang-terang tunjuk jalan ke neraka. Lagi-lagi kalau suami yang suka sangat isteri dia pakai seksi-seksi. Tak faham betul!!


Kemudian, ada pula lelaki-lelaki yang mengaku cinta kepada seorang gadis. Tapi bila disuruh untuk menikahi mereka dengan baik,lelaki-lelaki ini punya bermacam-macam alasan untuk melambat-lambatkan akad. Melengah-lengahkan perkara yang halal buat mereka. Alasan,takut tidak mampu melaksana tanggungjawab lah, tidak bersedialah dan macam-macam lagi alasan sampah yang tidak mampu diterima akal fikiran yang waras. Bertanggungjawab ke kalau kelik anak dara orang kulu-kilir? Mampu ke nak tanggung dosa berdua-duaan dan berkasih-kasihan dengan orang yang tidak halal? Islam tu kan mudah, akad itu kan halal. Kalau rasa tidak mampu, jangan lah di ucap kata cinta sebab itu namanya nak tambah koleksi dosa yang sememangnya dah sedia terbeban di atas bahu kita. Lepas tu ajak pulak si gadis kumpul dosa bersama-sama. Itu bukan cinta sampai syurga. Itu ajak masuk neraka bersama-sama.

Korang rasa pelik tak? pada saya,sangat pelik. Allah dah beri panduan yang baik,tapi kita tolak. Allah suruh buat benda baik,Allah suruh masuk syurga, Allah ajar dengan pelbagai hikmah tapi kita yang refuse. Jangan salahkan Allah bila sampai masanya nanti. Bila dah sampai depan neraka baru nak menyesal. Masa tu dah takde maknanya sayang-sayang. Masa tu,semua dosa nak bagi kat orang.

Let's turn to Allah!!


Sunday, November 11, 2012

Sudah Akhir Tahun : Happy Holiday!

Assalamualaikum...

Mode : cuti sekolah bermula
Perasaan : Eh! dah start cuti ke? tak terasa macam dah cuti pun...

Realitinya :

Mula cuti  bermakna, sudah habis ceritera untuk setahun. Makanya, akan bermula episod tahun baru. Bagi orang-orang seperti saya (sila baca sebagai cikgu-cikgi) ianya bermaksud mula berfikir tentang tahun 2013. Maksudnya lagi,walaupun belum masuk tahun 2013, tapi rasa macam dah letak satu kaki dalam tahun 2013.
Bermakna,tahun 2012 telah pun berlalu. Bermakna,usiapun telah menambah ke satu angka lagi (sila baca : saya sudah tua!). Waahhhh... (blurrr sekejap)

Sekejapnya dah masuk tahun baru, rasa macam baru je mulakan sesi persekolahan. Nak tau tak apa maksudnya lagi? Eheeemmm...Pengakuan separuh ikhlas nih! Maksudnya, serasa seperti saya ini tidak punya sumbangan yang banyak untuk tahun ini. Fikir punya fikir punya fikir...apa ye yang saya dah lakukan untuk sepanjang tahun ini. Macam NULL jer..Notihing at all. Uh..how bad kan..teruknya saya!

Untuk anda semua:

Yang cikgu ke,yang bukan cikgu ke, selamat bercuti (sebab mostly,ramai yang kumpul cuti sampai akhir tahun untuk bawa anak berjalan,melancong dan sebagainya) Rancang percutian dan perjalanan anda dengan baik. Semoga selamat semuanya. 

Saya doakan apa jua hajat dan harapan anda sepanjang tahun ini Allah akan kabulkan, Allah akan mudahkan dan Allah akan memberi yang terbaik buat semua. Kehidupan,rezeki, perjalanan dan harapan yang sentiasa diberi keberkahan dari Allah. 

Selamat menghabiskan sisa-sisa terakhir 2012, semoga kebaikan dari Allah akan berterusan.

Monday, November 5, 2012

Towards The Future a.k.a Mira'e (kiroro)

Assalamualaikum....

Musim-musim hujan nie meh layan sat lagu Jepun zaman hingusan yang sangat best (masa dulu boleh repeat 40-60 kali pon tak boring-boring). Alkisah,masa tengah-tengah drive dalam hujan dengan titibe je cik DJ pasang lagu ni. Terus ternyanyi-nyanyi, pastu terus tergoogle dan terjumpalah di dalam youtube.

Dulu dengar,tapi taktau citer pasal apa. Ingat citer pasal orang putus cinta ke (sebab masa tu tengok video clip dia citer kartun Final Fantasy macam awek-balak nie terhalang cintanya--ceeewahhh--ntahapa-apa!) Rupanya telahanku meleset belaka. Punyalah bagus lirik lagu nie sebenarnya. Kisah nasihat dan kata-kata seorang ibu untuk anaknya yang sedang meningkat dewasa (ayat skema lah pulak..tak tau dah nak olah macamana).



ini lirik bahasa melayu yang telah di'translate' dengan jayanya:

~Menuju Masa Hadapan (Mira'e)~


Lihat! Lihatlah pada langkah kakimu,
Inilah jalan yang ditakdirkan untukmu,
Lihatlah… Cuba lihat ke hadapan,
Itu adalah masa hadapanmu,

Terlalu banyak kelembutan yang ditujukkan oleh ibu,
"hayati kasih sayang dan terus berjalan" kata ibu berulang kali,
Tika itu,aku masih terlalu muda untuk memahami kata-katanya,
Tetapi dia masih tetap kejap memimpin tanganku,
Dan berjalan bersamaku,

Impian-impianku sangat tinggi melangit,
Walaupun aku tidak yakin dapat mencapainya,
Tetapi aku akan berusaha untuk mengejarnya,
Ini adalah kisah hidupku,
Maka aku tidak akan pernah berputus asa,
Saat aku dalam ketakutan,
Ibu memegang tanganku,
Bersama-sama,kami terus berjalan,

Kadang-kala kelembutan ibu itu merimaskan,
Lalu aku melepaskan tangannya dan berlalu pergi,
Tidak mahu lagi mendengar kata-katanya..

“Lihat! Lihatlah pada langkah kakimu,
Inilah jalan yang ditakdirkan untukmu,
Lihatlah… Cuba lihat ke hadapan,
Itu adalah masa hadapanmu”

Lihatlah masa hadapan…
Marilah berjalan ke arahnya selangkah demi selangkah….

Thursday, November 1, 2012

Bila Rasulullah S.A.W semakin dipinggirkan


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...




Betul kan? Berapa ramai di kalangan kita yang dah mula lupa senarai nama 25 Rasul kita. Tapi ingat setiap pemain bola sepak tu mewakili kelab apa,dari negara mana, berhijrah ke kelab mana, berapa bayaran yang mereka dapat dan posisi mereka ketika bermain. Boleh sebut dengan PERFECT. Tapi bila tanya pasal sirah nabi...garu-garu kepala, buat muka konfius dan menjawab dengan sangat tidak yakin! Ya Allah sedihnyaaaaa!!!!!!

Begitu jugalah dengan anak-anak kita, bukan tanya sirah nabi Adam ke nabi Idris ke nabi Zulkifli ke, saya tanya tentang sirah NABI MUHAMMAD Sollallahu Alaihi Wassallam. Nabi kita. Kekasih Allah. Manusia yang membawa Islam kepada kita. Sedih sangat!

Lebih menyedihkan, mereka tidak ada respect langsung kepada baginda rasul ini. Ada diantara mereka menjawab dengan cara mempersenda dan mempermainkan jawapan yang diberi. Mempermainkan serta mempersendakan ahli keluarga nabi. Ya Allah...Ya Allah...Ya Allah...bantulah mereka. Kita marah sampai keluar air mata sebab sedih dengan perlakuan mereka,tapi tidak langsung memberi kesan di hati mereka. Di mana silapnya? bagaimana cara lagi yang boleh mendekatkan mereka dengan Rasulullah? bagaimana nak tumbuhkan rasa kasih,sayang dan cintakan Rasulullah dalam hati-hati mereka? Saya selalu usaha bercerita, mengingatkan tentang segala kebaikan,pengorbanan dan kisah perjuagan baginda S.A.W kepada anak-anak ini, tapi tidak boleh sampai menyentuh hati mereka. Kalau pun mereka diam bertafakkur, seketika cuma. Saya keluar dari kelas. Subject bertukar. Mereka lupa semula.

Kepentingan dan kewajiban mengenal Allah dan Rasulullah tu dah jatuh ke nombor berapa pun saya tak tau. Adakah kerana mereka merasakan subject agama ni tak penting (sebab bukan subject utama peperiksaan) maka mereka memandang segalanya tentang agama itu sebagai second class?

Saya sedih!!!!!sangat!!! semoga Allah bukakan hati dan minda mereka, suatu hari nanti bahawa agama itulah perkara utama yang mereka perlu ada dan bawa dalam hati mereka sampai bila-bila. Dan menyintai Allah dan Rasulullah itu adalah cinta pertama yang perlu mereka semat dalam hati-hati mereka. Kerana itulah penyelamat mereka nanti di akhirat sana. Sedarkanlah mereka Ya Allah...sebelum mereka benar-benar terlambat.

:'(

Monday, October 29, 2012

Saya Suka Dia ^_^

Haip!
ini bukan lagu Ainan Tasneem..
ini pengakuan berani mati!
hehehe...

Saya betul-betul suka dia...
sebab dia selalu buat saya ketawa...
dia selalu hilangkan segala stress yang saya ada...
dia sentiasa boleh buat saya tersenyum gembira...
dia selalu buat lawak,tapi masih ada mesejnya...
sebab itu..
Saya suka dia...

kalau kamu suka dia juga..
meh tolong vote kat link sini
boleh buat sepuluh undian sehari...
so..korang tekan jer la sampai sepuluh kali yer..

well..
somehow,saya terkadang melihat dia sebagai seseorang yang menyampaikan ilmu dengan gaya santai,berdakwah dengan cara yang boleh diterima muda-mudi,dan menasihat dengan pendekatan yang menghiburkan. Mungkin ada yang tidak berapa suka dengan cara dia,tapi saya memang sangat tertarik dengan pendekatannya. Dia ada kelebihan,dan dia gunakan kelebihannya dengan sangat baik. Sebab tu boleh dapat hit sampai ratusan ribu. Semoga Allah merahmati dirinya dan bakat yang ada dalam dirinya.

Dia yang saya maksudkan ialah Matluthfi
oley!!
(^__^)

Wednesday, October 24, 2012

Moga diperkenankan...

Bismillahirahmanirrahim...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Saat dan tika ini hati saya rasa sangat sayu dan sangat rindu...
Mohon doakan saya...
Moga-moga Allah akan menjadikan saya tetamuNya...
Memilih saya menjadi hambaNya yang bisa menjejakkan kaki ke rumahNya...
Memilih saya untuk menghampiri makam kekasihNya...
Memilih saya untuk dekat dengan tempat yang terindah di dunia..
Memudahkan jalan untuk saya sampai di tempat yang menjadi tanah tumpah kekasihNya,
Kawasan yang menjadi saksi ketabahan dan kesabaran juara kepada kerakusan dan kezaliman...
Tanah yang menjadi saksi keimanan mampu menghapuskan segala keindahan dan kekayaan dunia...
Daerah yang menjadi permulaan kepada sebuah agama kebenaran yang menyelamatkan sekalian manusia...

Benar...
Saya sangat rindu baitullah...
Saya sangat rindu kota al-Munawwarah...
Saya sangat rindu untuk menatapnya dengan pancaindera saya...
Merasai tiupan angin dan udaranya...

Moga-moga Allah membuka seluas-luasnya jalan untuk sampai ke sana...

**saya juga mendoakan buat anda semua**

Allahumma Amin....


Esok hari Arafah..
Malam ini malam Arafah...
walaupun kita jauh dari Arafah...moga amalan berpuasa kita di hari Arafah akan mendekatkan kita dengannya.

لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك،إن الحمد و النعمة لك و الملك ،لا شريك لك

Sensorang ???

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Ohayo!!

Sebelum terus menulis dan membaca..meh selawat sama-sama (^__^) 
Allahumma solli 'ala saiyyidina Muhammad...

Hari nie nak sembang-sembang jer. Perihal bersendiri. Seorang diri. Sendirian.

Saya memang tabik spring pada sesiapa pun yang dia boleh selamba badak jer pergi mana-mana sorang-sorang. Pergi shopping ker, pergi makan kat fast-food restorant ke, pergi masjid sekali pun...bila dorang boleh pergi sendiri...saya rasa mereka-mereka itu hebat dan sangat osemmm!!!Kalau ada yang boleh duduk dekat rumah sorang-sorang,lagi lah hebat. 

Macamana erk mereka-mereka ini boleh serasi duduk sorang-sorang, selesa berjalan sendiri-sendiri dan hidup bila tinggal sorang-sorang kat rumah. Sebab saya adalah manusia yang akan mati kutu bila kena tinggal sorang-sorang (bukan setakat mati kutu,gajah pun boleh mati!)

Sebab saya selalu rasa,kalau jalan sorang-sorang tu pelik,kalau makan sorang-sorang serba tak kena,rasa macam semua orang pandang masa tengah makan..(yang sebenarnya :perahsan!) kalau kena tinggal kat rumah sorang-sorang,saya sedih..boleh buat drama air mata sehari suntuk....masa tu setiap 10 minit telepon mak,tanya bila nak balik (memang suka menyusahkan hati mak ngan abah budak nih! huh)

Masa dapat tawaran belajar dulu pun, saya siap ugut-paksa kawan saya terima jugak tawaran belajar kat universiti yang sama, walaupun masa tu kawan saya macam nak-taknak jer sambung study (at least..dia besyukur kerana paksaan saya tu..ngeee). Sebabnya saya taknak rasa terasing kat tempat baru, sedangkan kami dapat pengkhususan yang berbeza. Yang bestnye,Allah campakkan kami posting kat daerah yang sama,jadi sampai ke sudah saya sentisa ada dia untuk teman saya.

Bila kawan saya dah kahwin, oleh kerana saya taknak tinggal sorang-sorang kat rumah sewa tu, saya siap isi borang pindah. Balik rumah mak-abah. Sampai sekarang,saya tak pernah tinggal sendiri atau sorang-sorang. Jadi,saya selalu fikir,orang yang boleh tinggal sorang-sorang tu hebat sesangat. Macam mana erk dorang boleh hidup bila sendirian...???? (sedang cuba membayangkan...huurrmmm)

edisi tambahan:
Nak pergi isi minyak kete pun kena teman, nak keluarkan duit kat ATM pun kena ada peneman. nak pergi mana-mana pun kena ada orang teman. Nasib baik cik jah ada anak-nak buah yang sukaaaaaa sangat teman cik jah pergi mana-mana.
(^__^)


Friday, October 19, 2012

Rahsia...

Assalamualaikum...

Pernah dengar kan frasa ini  "Life is an open secret". Rahsia hidup bukan rahsia lagi. Hidup, perjalanan yang di lalui.

Inilah zaman semua rahsia selalunya tidak lagi menjadi rahsia. Rahsia terdedah dengan sengaja atau tidak sengaja.

Apa itu rahsia : bila hanya kita dan Allah sahaja yang tahu. Meaning : Bila kita share perkara itu dengan orang kedua, itu bukan lagi rahsia, kerana ada possibility untuk orang kedua itu bercerita dengan orang lain, dengan opening "aku nak share satu rahsia, jangan cerita dengan sesiapa pun. Janji!" dan perkara ini akan berputar-berpusing-konar-sana-sini - sehingga akhirnya 'rahsia' itu terdedah dan tidak lagi menjadi rahsia.

YUP! hidup kita, penuh rahsia-misteri nusantara yang pelbagai. Rencahnya berwarna warni. Cara menyimpannya juga ada pelbagai. Jadi bagaimana rasanya untuk kita 'keep it as a secret' bila kita rasa beban rahsia itu begitu besar,maka menceritakan rahsia itu adalah satu cara untuk me'release'kan tekanan dan stress yang terpikul di atas bahu kita. Sehingga akhirnya 'it is open to everyone to know the secret'.

Saya tidak bercerita untuk anda menjadi orang yang tidak akan bercerita tentang 'rahsia' anda itu kepada sesiapapun. Cuma,mungkin kita perlu menjadi lebih selective dalam memilih orang yang akan mendengar rahsia kita. Memilih orang yang boleh kita percaya, kemungkinan 'rahsia' kita itu dia hanya akan ceritakan kepada orang yang kita juga yakin dan percaya 'rahsia' itu tidak akan ditambah rasa gula-garam-asam ataupun ajinomoto yang bakal menjadikan 'rahsia' kita itu hilang 'originality'nya.

Even so, saya percaya antara kita tentu masih ada rahsia yang tersemat dalam lubuk hati,yang hanya Allah sahaja mengetahuinya.

Jumaah barakah buat semua : ini adalah hari yang Allah telah berikan antara waktu-waktu yang mustajab untuk berdoa. Let's pray,and belief that He always listen to your doa....


Monday, October 15, 2012

Yipputta (baca : Comelnyeee)

Assalamualaikum....

Just recieve this lovely owl pillows for my kereta kecil warna merah. Terima kasih untuk tukang jahit merangkap tuan kedai Kaytieze Craft iaitu Kak Tie yang kiut miut tu. Not just recieve this lovely pillows but also a special give and a love letter..hik..hik...


Bantal nie best,sebab Kak Tie tak jahit bantal nie terus dengan kekabu tapi di asingkan bantal dengan sarungnya. Maksudnya,boleh buka sarung dan basuh. Kalau beli bantal yang ready-made biasanya bantal tu sekali dengan sarung,kalo nak basuh kena basuh dengan kekabunya sekali, so..sometimes kekabunya akan berketul-ketul after basuh. This one worthy to by la kiranya.

Untuk tempahan boleh jenguk-jenguk ke FB Kedai Kaytieze Craft atau ke blog Kak Tie.

Ini complete set untuk kereta kita...kiut kan..Yipputta!!!
suka sangatttt..hehe..

Kamsahanmida  Kak Tie (^_^)

Saturday, October 13, 2012

Nak bakar lemak!!

Hujan itu rahmat! 
betul kan...
sebab bila hujan,
cepat lapar...
cepat jer nak makan..
rajin jer masuk dapur...
rajin jer nak main masak-masak...
kan rahmat bila kita dapat makan...
bila kita jumpa makanan...
bila kita boleh masak-masak...

Bila dah rajin bab makan-makan...
maka haruslah rasa badan macam sudah berat..
mana tak nya,kalau ambil nasik...
maunye menggunung tinggi...
dah macam tinggi gunung kinabalu...
(ish!!ngidam nak sampai puncak kinabalu xdapat punya pasal lah nih..)
makan tak beringat!
haiyyaaaa!!!

Dah tu apalagi..
naik jer atas penimbang...
opocot mak hang!!!
biar betik!!
puuuurrrrrfffffffff..
rasa macam nak kempiskan perut time tu gak..
rasa nak tahan nafas lama-lama sket...
kot-kot jarum penimbang tuh boleh turun sikit...
huahuahua...

Masa ni lah terbayang....
saya sedang berjogging dengan gigihnya kat taman layang-layang...
saya sedang gagahnya mendaki bukit broga...
saya dengan rajinnya buat senaman...
tapi dalam bayangan jer lah...
haaiiii lahh...

cepat cuti sekolah...
boleh kerah banyak tenaga...
temankan cikjah dia bersenam..
ahaks!
semua pun nak teman :P
kalau takde orang temankan bukan cikjah ler namanya...
(^___^)v

gemuksss sudaaaa...
da!!!!




Thursday, October 11, 2012

Istisyarah - Istikharah - Istiqamah.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Semoga rahmat Allah bersama kita selalu :)

Istisyarah : bermusyawarah,consultancy, berbincang, bertanya pendapat dan pandangan orang lain.

Istikharah : bertanya kepada Allah serta memohon petunjuk kepada keadaan yang baik buat kita. Perlu diingat,istikharah di buat sebelum kita ada kecenderungan ke atas sesuatu keputusan. Di khuatiri, kecenderungan kita akan merosakkan hasil istikharah kita nanti.

Istiqamah : tetap dengan pilihan yang dibuat dan berusaha menjaga keputusan itu agar terus baik dalam jagaan syariat.

Tiga elemen penting untuk kita dalam menjalani kehidupan. bila perlunya membuat sesuatu keputusan bagi memilih yang terbaik buat kita untuk kehidupan dunia kita, untuk agama kita dan untuk kehidupan akhirat kita,maka perlu untuk kita mencari jalan yang baik dalam menimbang sesuatu keputusan.

Bertanya kepada orang-orang yang ahli dalam pilihan yang kita ada, adalah satu cara pencerahan yang baik. Dalam konteks apa pun, memilih pekerjaan atau tempat tinggal, kenderaan mahupun jodoh. Bertanyalah kepada orang-orang yang mahir dalam bidang-bidang tertentu, arif dengan situasi dan keadaan sesuatu kawasan dan tempat, berkebolehan mengenal sistem sesuatu kenderaan serta bertanya tentang keadaan seseorang melalui rakan taulan,sahabat sekerja, keluarga mahupun saudara mara sebelum menimbang untuk memilih sesuatu keputusan. 

Selepas mengumpul semua maklumat tentang faktor-faktor kelebihan dan kekurangan maka kita serahkan pula kepada Allah s.w.t untuk membantu kita memilih jalan manakah yang terbaik buat diri kita hari ini dan di hari-hari yang bakal mendatang. Melakukan solat istikharah dalam keadaan bersedia dengan segala ketetapan, menyucikan hati, bertenang serta bertawakkal semata-mata kepada Allah. Jawapan kepada persoalan itu boleh jadi muncul dalam mimpi, boleh jadi juga ianya datang dengan gerak hati atau mungkin kebetulan-kebetulan sekeliling yang lebih memihak kepada satu pilihan di antara pilihan-pilihan yang ada. Kerana itu, sangat dicadangkan untuk melakukan istikharah,hanya ketika kita tidak punya kecenderungan kepada sesuatu pilihan. Kerana sungguh syaitan itu akan mengganggu kita dalam keadaan yang sama juga (mimpi,gerak hati & segala kebetulan). Tidak juga hanya perlu di lakukan solat ini sekali sahaja, mungkin perlu diulang beberapa kali cuma jangan sampai timbul rasa ragu-ragu. Ragu-ragu itu juga permainan syaitan.

Andai keputusan telah dibuat,apapun yang di pilih samada berdasarkan jawapan dari istikharah atau tidak, maka haruslah kita tetap istiqamah dengan pilihan yang kita buat. Andai bekerja, buatlah sehabis baik, andai memilih tempat tinggal,bermasyarakatlah kerana Allah dan andai pilihan jodoh,kekallah meletakkan dia ditempat yang sepatutnya dan jangan dizalimi dirinya kerana keputusan yang kita lakukan.

Indah hidup dengan Islam. It's a way of life. Semua gerak hidup kita Allah aturkan secantik-cantiknya, tinggal kita saja yang ingin mengambilnya menjadi cara hidup atau tidak. 

Semoga Allah redha dan pelihara setiap amalan dan pilihan kita...

Wednesday, October 10, 2012

Baitul Muslim


Hari sabtu lepas, saya pergi seminar anjuran OneHeart Creatif Solution di Menara TM. Seminar tentang 'Baitul Muslim'. Cop!cop!cop!sebelum anda berfikir ianya adalah kursus kahwin,anda silap! teeeettttt!!!! Seminar ini pada hemat saya lebih kepada cara bagaimana kita membina diri kita untuk menjadi orang yang baik, punya hati yang baik, dan berusaha untuk mencapai kemampuan diri kita untuk menjadi baik. Baitul Muslim is not discussing about marriage,tapi pembentukan keluarga. Keluarga yang di redhai Allah. Menuju redha Allah dan untuk mendapat syurga Allah.

Yang sangat bestnye adalah,seminar ini mengumpulkan ramai penceramah yang sangat saya suka dan memberi impak dalam hidup saya terutamanya Ustaz Pahrol Mohd Juoi. Giller suka dengan semua hasil penulisan dan buku-buka beliau. Ya tuhan,setiap patah bicara Ustaz Pahrol memang macam mutiara,terkagum yang tidak tergambar dek akal. Selain dari tu ada juga Ustaz Zaharuddin yang pada saya super genius. Ada juga Hilal Asyraf yang sangat mengagumkan (dia baru 23 tahun tau..tapi bila dia buka mulut..he is osem!!!hebatnya ilmu dia..sungguh Allah merahmatinya) .

Setelah berbulan-bulan lamanya tidak join apa-apa program yang ada perisian ilmu kerana alasan sibuk (kononnye!). Rasa sangat-sangat ketandusan ilmu,rasa kosong dan kurang best. Jadi,saya menggali kat FB kalau ada apa-apa program yang boleh di sertai (apa guna FB kalau tak bermanfaat kan??). Kebetulan seminar ini yang terhampir dan membariskan orang-orang yang menerujakan saya, maka tanpa membuang masa saya cuba nak grab tiket early bird yang murah sesangat. Malangnya sebelum closing date untuk early bird lagi,dah 'fullhouse'. HUH! bayangkan..bila sebut jer 'Baitul Muslim',berbondong-bondong manusia nak pergi. Agak frust pada mulanya, sebab memang dah nak pergi ke bank untuk bank-in duit tiket, titibe pendaftaran di tutup. 

Nak di pendekkan cerita, kalau Allah izin untuk kami (saya dan sahabat saya) hadir maka Allah lorongkan peluang buat kami. Pihak penganjur membuka peluang khas kepada kami-kami yang ketinggalan ni(siap dapat e-mail khas tau) untuk mendaftar di saat akhir. Alhamdulillah, sangat-sangat bermanfaat dan saya bersyukur kerana saya antara yang di izinkan Allah untuk berada dalam Dewan Kristal,Menara TM pada hari itu.

Antara ungkapan yang saya sangat suka dari Hilal Asyraf:

"Kita tak confirm akan kahwin,tapi kita confirm akan mati..."

Jadi persiapkan diri bukan untuk menjadi suami/isteri,tapi jadi hamba Allah yang sejati. Matlamat kita syurga abadi...

Untuk lihat gambar boleh klik sini  ^_^

P/s : ada seminar Baitl Muslim 2.0 (sebelum aku bernikah & aku terima nikahnya)
       16 & 17 Februari 2013. Boleh jengah2 FB page OneHeart untuk info.

Thursday, October 4, 2012

Jemput Hadir Bersama Saya ^_^

Buat kawan-kawan yang berada di sekitar Lembah Kelang, Kuala Lumpur dan Selangor, mari sama-sama merasai kemeriahan 'Majlis Maulid Bulanan' anjuran 'Majlis Ta'lim darul Murtadza', di Masjid Muadz bin Jabal, setiawangsa,selepas solat isya'.

Apa yang saya rasa indahnya majlis ini selain di penuhi dengan qasidah yang memuji dan berselawat ke atas junjungan mulia Rasulullah Sallallahu 'alaihi wassalam ialah merasa bagaimana perasaan dan sambutan para sahabat menyambut kehadiran baginda memasuki kota Madinah semasa peristiwa hijrah.  para sahabat berkompang dan menyanyikan qasidah 'Thola'al badru alaina'. Meriah. Bersyukur.Penuh mahabbah.

Sekiranya ingin menambah rasa mahabbah kepada baginda Rasulullah s.a.w, saya mengajak kawan-kawan yang punya kelapangan masa untuk merasa keindahan majlis ini dan sama-sama menyelusuri keindahan akhlak baginda dalam tazkirah yang di beri oleh al-Habib Ali Zaenal Abidin al-Hameed.

Insya Allah,kita akan rasa besarnya rasa mahabbah dalam majlis ini. Bukan sahaja sangat dinantikan oleh kita yang dewasa,bahkan anak-anak kecil sangat-sangat menantikan majlis ini setiap bulan.

Untuk pengetahuan semua,majlis ini berlangsung setiap hari jumaat pertama setiap bulan. Manakala pada hari jumaat minggu-minggu seterusnya akan diadakan kelas ta'lim yang membahaskan tafsir al-Quran, Buku Bidayatul Hidayah (imam al-Ghazali), syarah hadis kitab Riyadhus Solihin dan Buku Peringatan Tentang Umur Insan.



Monday, October 1, 2012

Takut...


Saya benar-benar takut...
kalau-kalau saya salah memilih jalan...

Saya takut,
andai saya silap membuat pilihan...

saya sangat-sangat takut,
andai jalan yang saya pilih ini membawa saya kepada kegelapan...

saya takut-takut,
jika ini bukan jalan yang benar untuk mengenal Tuhan...

wahai sahabat...
ingatkan saya kalau saya salah,
kejutkan saya bila saya terlena,
betulkan saya andai saya melakukan kesalahan,
bantu saya mencari pencerahan,
pimpin saya mencari kebenaran,
berjalanlah bersama-sama saya untuk terus mengenal Tuhan...

Wahai Allah kecintaan hati kami,
jangan Kau sesatkan kami selepas Engkau beri hidayah kepada kami...
bantulah kami,sesungguhnya kami adalah hamba-Mu yang lemah serta serba kekurangan...
mohon petunjuk-Mu ya Allah...

Allhumma Amin...
ya Robbal Alamin...

Sunday, September 30, 2012

Sedap lagi menyelerakan :)

Assalamualaikum w.t.b...

Mode:
Post Mengarut,layan perut..
= P

Thursday @ Khamis
laparrrr...masa nie tahap cipan...boleh order 2 air, dengan 2 main course...
kawan yang tolong order..kelip2 mata..err...
saya : senyum jer...
(^___^)

ok layan jer...budak kurus banyak makan nih

sedap..sedap..boleh datang lagi len kali..


Friday @ Jumaat...
yey!!! my dear friend birthday's....
dah janji nak celebrate...
kerjanya makan sampai pening...
yang kami makan nie adalah second round..
sebelum tu dah ngap Shimino sorang satu...
nyum-nyum..
sedap sangat..sampai termimpi-mimpi lagi meatball tuh...


Saturday @ Sabtu
saya tidur kat umah kawan saya...
tengah nak memikirkan menu apa nak masak untuk makan tengahari...
saya ajak dia jalan-jalan..
serasa dah lama tak jalan-jalan untuk meng'happy'kan diri sendiri...
sebelum nie,banyak gak jalan..tapi sebab nak uruskan orang lain...
lepas zohor..makan tengahari...
(siap-siap makan..tapi dalam kepala dok fikir..nak makan lagik)
pastu kami menuju ke Wangsa Walk...
dan...

taraaaa...
makan lagi...sedaaaappppp....
jeruk tu beli sebab terliur tengak ada orang jenjalan sambil makan...
pastu duduk dalam subway tu sambil makan..sambil skodeng orang lalu-lalang...
hehehehe...
happy!!!!


Nota Hati:
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakan yang kamu dustakan??"
~surah ar-Rahman~

Terima kasih Allah,
beri saya nikmat yang sangat banyak...
beri saya peluang merasa manisnya kehidupan...
moga-moga Engkau memelihara kami dalam kemanisan dan keteguhan iman...
Alhamdulillah...
Amin..Allhumma amin...

Thursday, September 27, 2012

Rindu Mahabbah




Salam Jumaah Barakah!!!



Serius rindu sangat nak pergi ta'lim,sebab dah dua minggu skip kelas... tengok rakaman dari live streaming tak sama dengan duduk bersila dalam masjid Muadz. Tak terasa aura dikelilingi para pewaris syurga. InsyaAllah , jika Allah izin esok malam dapat merungkai rindu pada majlis ini. Moga-moga Allah memelihara kita dari kesesatan yang nyata ataupun tersembunyi,memberi hidayah dan petunjuk yang hakiki serta menerangi hati-hati kita dengan ilmu,iman dan menambah ketaqwaan di dalamnya. Semoga Allah menjaga hati kita,memelihara pancaindera kita dan mengawal nafsu kita dari segala yang batil. Cinta hakiki cinta Ilahi. Jom cuba istiqamah dalam memperbaiki diri dan hati. 

Ubat Hati:
# baca Quran dan tafsirannya#
# berusaha bagun dan solat di sepertiga malam #
# Berdampingan dengan orang-orang soleh #
# memperbanyakkan puasa sunat #
# sentiasa mengingati Allah #





Tuesday, September 25, 2012

Cinta ~dunia&akhirat~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Selepas mengharungi dua minggu yang ala-ala busy tahap dewa, akhirnya selesai semuanya...alhamdulillah. Rumah dah jadi seperti sediakala, walaupun proses membasuh baju dengan banyaknya baru sahaja berakhir pagi tadi. Giler tak banyak baju nak basuh? tu baru cerita pasal baju,belum lagi tuala yang suka-suki jer dorang tukar ganti, belum lagi telekung yang kat sana-sini, belum lagi kain pelekat yang macam ada 20 orang lelaki jer dalam rumah nie, belum lagi baju yang tersembunyi...hai,mana tak penat mesin basuh tu...orang yang kemas jumpa baju,tuala,seluar dan segala pakaian yang tersembunyi nie pun kekadang macam tension kejap-kejap..huhuhu...

Hidup dengan keluarga yang mula membesar nie, memang la happening. Rumah mak abah kami kecil jer,tapi cukup nak masukkan semua ahli keluarga kami dalam satu rumah. kalau malam,nak tidur...dari depan pintu sampai ke pintu nak masuk dapur panjangnye saf orang yang berbaring. Bila semua duduk dalam satu bumbung,macam-macam pesen ada. Yang kanak-kanak,tak payah cerita lah betapa riang-rianya mereka. Yang dah dewasa, memang kerjanye kulu-kilir buat kerja (kalau takde kerja pun buat-buat macam ada kerja..). Tapi rasa betapa bahagianya.

Hidup dalam keluarga saya yang biasa-biasa,normal-normal sahaja nie,memang sedang-sedang elok je..bak kata orang-orang la..Kalau berjuahan tu kekadang ada la konflik yang nak direka cipta..ala-ala mcam nak buat biskut cornflakes...Tapi bila dok mengadap muka sorang-sorang,takde plak konflik bagai...elok jer,ketawa bersama,buat kerja pun sama-sama, bercerita teladan a.k.a bergossip pun sama-sama. Tetap rasa bahagia. Betullah bak kata pepatah baru "Sebuah rumah itu tak perlu cantik,tak perlu mewah..yang penting kita bahagia di dalamnya". 

Rahsia bahagia kami adalah,menerima segalanya dengan hati terbuka,redha, saling mendoakan, memberi kala perlu, berkongsi kala ada, bercerita kala duka. Kami tidaklah terlalu close,sampai segala perkara nak dikongsi bersama, mak kami adalah mak, abah kami adalah abah. Tegas bila perlu,penyantun bila sampai waktu. Tapi bila menginjak dewasa, kami belajar untuk lebih menghargai,kerana keluarga kita di dunia ini adalah juga keluarga kita di akhirat nanti.

Jom sayangi keluarga, kerana mereka adalah bayangan yang sentiasa ada sejak dunia menerjah mata. Jangan pinta untuk keluarga kita berubah seperti keluarga orang lain,kerana bahagia kita adalah apa yang ada dalam diri kita dan insan-insan yang selalu ada untuk kita. Cari dan binalah bahagia itu bersama-sama.

~majlis bertandang adik bongsu kami yang busyuk 'ged-ged'~

Thursday, September 13, 2012

~Muara Hati~


PERINGATAN !!!
Post dan lagu ini tiada kaitan dengan sesiapa pun yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.
Ianya hanyalah semata-mata kerana saya sedang dalam mood 'ADAM & HAWA'
(pergghh..tak habis-habis demam lagik!)

Sesape yang takde astero/tak langgan asteroHD/tak langgan pakej mustika, boleh ler like this page
then..korang boleh le tengok melalui online...


Monday, September 10, 2012

Si Gebu Permata Hati

~bangMie & CikSiti~
Ini anak buah sulung merangkap cucu sulung yang menjadi permata hati,belahan jiwa, intan payung seluruh keluarga. Masa baru mengenal dunia,dia tinggal bersama kami sekeluarga,menginjak ke usia 6 bulan dia berhijrah ke Johor Bahru. Saat berpisah terasa sedih,sayu sampai nangis-nangis setiap kali teringat budak gebu yang banyak keletah ni. Zaman kanak-kanak dia,memang selalu keluar ayat dan persoalan tak terduga dari dia. Bila dah meningkat dewasa (dewasa ker) dia jadi selamber sukahati dia jer. Tapi dia tetap abang long yang baik dan anak yang tidak banyak ragam.

Tak sangka budak gebu ni dah 12 tahun. Esok dia bakal menduduki peperiksaan UPSR. Tadi,saya telefon dia,konon-konon nak beri kata-kata perangsang. Bila ummi dia angkat telefon,ummi dia dah mula bebel  "bangmie tengah makan. tadi dah makan,nie nak makan lagi...geram betul...bla..bla..bla..." layan jer kakakku membebel sambil gelak-gelak. Bila dapat cakap dengan budak gebu nie, dia selamba jer "bangmie nak baca buku la kejap lagi..." 

Memang jadi lumrah sebenarnya, bila anak-anak yang nak exam,mak dia yang terlebih-lebih kecut perut. Anak dia happy go lucky jer...



Buat semua UPSR candidates,sepotong doa buat mereka:
Semoga Allah menerangi hati anak-anak ini. Memberi kemudahan. Mengurniakan ilham. Memberi keteguhan dan keyakinan. Memberi kejayaan kepada usaha mereka dan menjadikan anak-anak ini terus istiqamah dalam memcari ilmu demi agama dan sentiasa diberi ketajaman fikiran dan kefahaman dalam ilmu dan agama.

Thursday, September 6, 2012

::Perkahwinan::

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Bukan kepakaran saya dalam bidang ini. Bukan juga saya yang menghadapi. 

Berkahwin adalah satu sunnah Rasulullah s.a.w. Perkahwinan adalah satu dari tuntutan agama. Sehingga Nabi Muhammad s.a.w ada bersabda dalam hadisnya sesungguhnya perkahwinan itu umpama menyempurnakan sebahagian agama. Jelas betapa perkahwinan itu bukan perkara yang boleh dibuat gurauan atau permainan.

Ramai yang telah berkata dan memberi pendapat tentang perkara ini. Akan tetapi bila terkena dalam situasi ini,saya terasa ingin mengingatkan kembali di mana pentingnya sebuah perkahwinan. 

Kebanyakkan dari kita sanggup bergadai dan berhabis untuk meraikan majlis sehari. Sanggup bertegas dan betegang urat hanya kerana hiasan pelamin, bilik tidur, rumah dan pakaian. Sampai lupa fokus,tujuan dan matlamat berlakunya perkahwinan itu.

Kahwin itu bukan tentang hari berlangsungnya majlis 'Walimatul urus' itu, tetapi ianya tentang kehidupan selepas itu. Bagaimana mahu menjadi seorang iman (suami), bagaimana pula peranan seorang makmum (isteri). Bagaimana mahu menambahkan keredhaan Allah dalam rumahtangga dan bagaimana untuk istiqamah menjadi hamba Allah yang sedang menyempurnakan agama. Perkahwinan itu adalah tentang agama,tentang sunnah Rasulullah dan tentang tuntutan Allah s.w.t. Itulah matlamatnya. Lupakan kemeriahan dan kegemilangan sehari dengan busana dan hiasan yang cantik,tapi terus fokus kepada redhakah Allah ke atas diriku serta suamiku? Redhakah Allah ke atas majlis perkahwinanku dan pakaianku? Redhakah Allah ke atas setiap gerak laku diriku?

Bila segalanya kerana Allah, insyaAllah segalanya akan jadi indah, cantik dan menyenangkan mata-mata yang memandang. Fikirkan tentang ukhuwah yang dibina kerana Allah,dan kehadiran tetamu itu adalah rahmat dari Allah selain tanda kegembiraan kedua ibu-bapa kita bila dapat berkumpul dengan sanak saudara dan sahabat lama.

Semoga Allah merahmati,memberkati,memberi kelapangan hati, menunjukkan jalan yang dicari,memberi ilham suci dan mengekalkan keikhlasan hati dalam melaksanakan setiap tanggungjawab kita sebagai hambaNya.

Sentiasa ingat matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Buatlah apa pun selagi Allah adalah keutamaan kita.


Monday, September 3, 2012

Merapu bersama 'Adam & Hawa'


Assalamualaikum...

Mood
~ Dunia Khayalan ~



Malam semalam,sampai dinihari jugaklah melayan balik novel  'Adam & Hawa' nie. Gara-gara melayan drama kat astro mustika HD. Novel  dah berzaman nih,saya beli tahun 2006..lama dah kan.. Tapi ini bukan masterpiece dari Aisya Sofea sebenarnya. Novel dia yang memang best novel pertama dia 'Kau Untukku'. tapi semua novel dia pun best,dan memang haruslah dibeli oleh orang-orang seperti saya. (mak saya cakap...MEMBAZIR...simpan semua duit beli novel,boleh buat banglo sebijik..hahaha).

Nak cerita apa sebenarnye nih?? Hah! sebenarnya nak cakap,drama dia not bad lah...agak banyak persamaan dengan novel yang di tulis. Tidak lah rasa mengarut macam sesetengah drama / movie yang di adaptasi. Macam 'Ombak Rindu' yang sangat mengecewakan tuh..(nasib baik lah tengok kat youtube jer) 'Bicara Hati' pun ke laut bila jadi drama. 

Jadi,kalau rasa free tu boleh la layan cerita nie setiap hari Isnin-Khamis,pukul 10 malam..err..tolong promosi plak, padahal astro dah kaya giller-giller (nampak sangat saya sedang mengarut ntah apa-apa kan :p) 

Okeh mempersembahkan 'Adam & Hawa' versi drama :


Tolong lah saya nih!!lepas-lepas raya nie memang menjadi-jadi kemengarutannya!
maaf yer kawan-kawan..huhuhu..

Sunday, September 2, 2012

cerita lapuk raya

السلام عليكم و رحمة الله 

Orang lain berkurun dah cerita pasal raya. Kita baru nak cerita pasal raya..sebab raya kami sangat meriah tahun nie. Semuaaaaa ahli keluarga saya berkumpul kat rumah mak. Anak, menantu dan cucu-cucu semua ada dalam satu rumah. Meriah dengan kebahagiaan. Alhamdulillah,terima kasih Allah...

Dan paling best, saya dah pandai anyam ketupat!!!
bhahahaha... mood exited-teruja-macam tak percaya pun ada-ntah apa2.
orang lain dah berkurun menganyam ketupat,saya baru nak lompat-lompat katak sebab setelah berabad hidup kat dunia nie,raya tahun nie barulah berjaya menganyam ketupat. KELAKAU!

Saya belajar buat ketupat nie,dari zaman sekolah2 dulu..
(sekarang pun masih di zaman sekolah2 jugaksss..ahaks!)
tapi tak pernah berjaya. Rasa tangan keras macam batu belah batu bertakup
Bila adik dan adik ipar saya buat ketupat,saya tengok jer...
alasan: korang anyam ketupat,akak masak rendang dan segala bagai lauk pauk raya..perrfff..
Dorang punya eksen sebab dorang tau anyam ketupat tak boleh cakap lah...eleh! tak heran!
sambil dorang eksen,adik saya tunjuk gak step menganyam ketupat. Saya dengar dan pandang pakai hujung mata jer. 

Bila adik saya keluar kerja (dia tak cuti,kena berkhidmat di lebuh raya,sebab dia bomba datang berlumba-luma) saya pun ambil daun ketupat, pastu try buat ikut step yang dia bagitau tup-tup..menjadi ketupat yang saya buat..miahahaha..exited tau! padahal sebelum nie belajar dengan mak n kawan-kawan,siap sambil pegang daun,sambil anyam...tak pernah nak jadi. Bila pakai jeling-jeling jer..boleh jadik..mana tak exited..pastu terus suruh anak buah saya ambil gambar ketupat pertama dalam sejarah!
(terasa hebat!)


harap maaf ketupat nie memang kurang cantik..yang pasti rutin raya akan bertambah,lepas ni confirm kena jadi tukang anyam ketupat jugak! Err..terasa seperti perempuan melayu terakhir saat ketupat ini berjaya dihasilkan!


Entry mengada-ngada naik kuda dan poyo terlebih.
selamat hari raya...maaf zahir & batin!!

(^_^)v



Friday, August 31, 2012

J.U.J.U.R

Menjadi berani dengan bersikap jujur itu bukan sia-sia. Menjadi penakut dengan hanya mereka alasan dan menipu itu malapetaka.

Berselindung disebalik wajah yang manis bak gula sedang dihatinya punya banyak muslihat itu menyedihkan. Mempamerkan kekurangan dan mengakui kesilapan itu sebenarnya kemenangan.

Tidak pernah kalah orang yang jujur dengan hati dan rasanya. Tidak juga tewas orang yang berani mengakui kesilapan andai benar apa yang dirasa dan apa yang dia mahu itu sesuatu yang baik buat dirinya. Jujur bila berkata-kata,jujur bila meluah rasa, jujur tika membuat keputusan, jujur melakukan sesuatu tindakan.

Apa perlunya menyalahkan orang lain atas tindakan sendiri? Apa hebatnya menunding jari kepada orang lain atas silap diri sendiri? It's ok to make mistake,sebab kita manusia. But it's worse bila anda mencari orang lain sebagai alasan kesalahan keputusan dan tindakan anda! Sedangkan Allah memberi keampunan hanya kepada hambaNya yang mengakui kesilapan dengan jujur dan benar-benar memohon keampunan. Dan sia-sialah mereka yang tahu tentang salah dan silap sendiri tetapi tidak mengakuinya kerana keampunan yang diminta tidak ikhlas dari hatinya.

Sesiapapun punya sebab untuk merasa tersangat sedih dan marah dalam masa yang sama, bila setiap alasan dan sebab yang diberi hanya untuk membela diri,hanya untuk mencari kebaikan diri sendiri dan segala salah itu berpunca dari orang lain. Sesiapapun punya sebab untuk terus rasa benci dengan perbuatan orang yang menjadikan kita sebagai satu sebab berlakunya persengketaan sedang kita tidak pernah tahu hujung pangkal sebuah cerita. 

Matanglah dalam menimbang sesuatu perkara dan membuat sesuatu perkiraan. Kita tidak hidup di dunia ini sendirian,tapi kita hidup secara bermasyarakat. Mungkin hari ini kita melakukan khilaf terhadap seseorang,siapa tahu esok kita memerlukan seseorang itu sebagai penolong kita. Kita tidak mungkin akan sentiasa terlindung dari kesilapan kita,kerana tanpa kita sedari kadang-kala kita sendiri yang akhirnya membuka pekung di dada sendiri serta meletakkan harga diri kita begitu murah dimata orang lain.

Jom muhasabah & perbaiki diri.
Rasulullah s.a.w bersabda,tidak pernah terlewat untuk kita melakukan kebaikan serta menjadi orang yang lebih baik. Moga-moga hidup kita tidak sia-sia kerana keegoaan dan kebodohan diri kita sendiri.

Jangan tewas dengan kehendak hawa nafsu. Berfikir dengan iman bukan setakat untuk kebaikan diri sendiri tetapi juga untuk kebaikan orang lain. Semoga Allah merahmati.