Wednesday, August 4, 2010

Trevelog Syahadah

Semalam saya selesai baca sebuah kisah hidup yang sangat bermakna dan memberi kesan terhadap diri saya yang telah bergelar seorang muslim semenjak dari lahir lagi. Alhamdulillah,saya bersyukur kerana dipilih Allah s.w.t untuk menerima Islam secara keturunan, lahir sebagai Islam,hidup sebagai orang Islam dan moga-moga mati juga dalam Islam.

Membaca kisah pencarian seorang hamba Allah yang lahirnya non-muslim untuk menemui hidayah islam,memang penuh pancaroba. Pelbagai cabaran yang beliau tempuhi untuk benar-benar merasa nikmatnya hidayah Allah terhadapnya. Beliau antara insan terpilih yang dicampakkan hidayah ke dalam hatinya,lalu menerima Islam sebagai pegangan dan cara hidup. Betapa bertuahnya...

Pernah bergaul dengan kumpulan-kempulan atau geng-geng samseng, sering bergaduh, menjadi playboy malaya malahan pernah meringkuk di dalam penjara antara perjalanan hidup yang perlu ditempuhinya. Bangkit dari kesilapan,namun masih belum benar-benar membantu beliau menemui ketenangan dalam hidup. Beberapa kali cuba berubah namun tidak ditemukan dengan jalan penyelesaian. Akhirnya beliau membulatkan tekad untuk berhijrah secara bersendirian tanpa meminta bantuan orang lain. Beliau berkelana sendirian akhirnya membawanya menjadi seorang muslim. Bukan sekadar muslim biasa,tetapi beliau menjadi seorang yang sangat luar biasa.

Kini di kenali sebagai Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah, menjadi pendakwah,penceramah dan berjaya juga mengislamkan orang lain. Hebat kan? hanya selepas 7 tahun memeluk Islam,terlalu banyak sumbangannya terhadap agama, kerana beliau dipilih Allah menjadi insan yang tahu menilai harga sebuah hidayah dan dapat menilai betapa indahnya Islam berbanding kita yang lahir sebagai Islam. 

"Jangan ditanya apa sumbangan Islam kepada kita..tanyalah apa sumbangan kita untuk agama tercinta......"
 ~satu pelaburan yang sangat menguntungkan~

9 comments:

cheqna said...

erm...
kena baca gak r..

Abd Razak said...

Salam...

Sesungguh hidayah itu datangnya dari Allah, kita hanya boleh berusaha ke arahnya..

Thanks utk info ini..

KTS said...

aku tgh tggu TREVELOG ko plak...

bila nak tulis??


;D hikksssss

julietchun said...

aku sering lalai dan lupa :C

cun09 said...

salam

nak cari gok...tq utk info buku niii

nahmy said...

selamat berpuasa & mengimarahkan Ramadhan.

Unknown said...

nak cari laaaa buku nih...

Anonymous said...

Nice fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you seeking your information.

cun09 said...

salam ramadhan ^_^