Thursday, May 17, 2012

Bila Allah tidak memakbulkan doa

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh...

Mungkin kita pernah baca,pernah tahu dan pernah terdengar di mana-mana sebab musabab mengapa Allah tidak memakbulkan setiap doa kita. Walaupun, kita berdoa setiap hari, menyebut perkara yang sama dalam setiap doa kita, menadah tangan dengan bersungguh-sungguh untuk memohon kepada Allah tentang sesuatu, tetapi Allah masih belum memberi apa yang kita mahonkan. Selalu kita diingatkan "Allah tidak beri apa yang kita mahu,tetapi Dia beri apa yang kita perlu". Sejauh mana kita yakin dengan kata-kata itu? sedang dalam masa yang sama, kita mengeluh bertanya,mengapa Allah masih tidak memakbulkan doa kita? mengapa Allah membiarkan kita menanti-nanti? 

Percayalah pada Firman Allah:
"Berdoalah padaKu,nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mahu menyembahKu akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina" -surah al-Ghafir 40:ayat 60-

Jadi,janganlah kita menjadi hamba-hambaNya yang rugi apabila kita berputus asa dari terus memohon kepada-Nya. Seperti yang pernah disampaikan oleh Habib Zaenal Abidin al-Hamid, ketika Allah tidak memberi apa yang kita mahu,saat itu kita perlu redha dengan ketentuan-Nya, kerana dengan tidak dikabulkan oleh-Nya doa kita itu,di situ adalah kebaikan-Nya.

Tahu tak bahawa sebenarnya doa-doa kita sentiasa dimakbulkan Allah dengan pelbagai cara antaranya:

1) Di kabulkan-Nya serta merta : Apabila doa yang kita mohon itu,memang ada manfaatnya untuk kita pada saat dan ketika itu. Bukankah Allah maha mengetahui apa yang terbaik buat kita pada masa kita memerlukannya?Yakinlah dengan Allah.

2) Allah memakbulkan doa kita dengan cara ditunda oleh-Nya: Allah tidak segera memakbulkan doa kita kerana Allah menundanya sehingga sampai waktu yang sesuai untuk dikabulkan-Nya. Maksudnya Allah menyimpan impian dan harapan kita sehingga pada satu saat yang paling tepat dalam kehidupan kita yang tidak kita ketahui bila,namun PASTI akan di makbulkan-Nya. Percaya dengan yakin qada' dan qadar Allah. 

3)Allah memakbulkan doa kita dengan cara Allah menundakannya di akhirat nanti :Ada kalanya Allah menunda doa kita dan disimpan untuk dikabulkan di akhirat. Kerana Allah lebih mengetahui apa yang lebih baik untuk diberi-Nya di akhirat daripada di dunia. Diriwayatkan bahawa di akhirat nanti akan ada seseorang yang terkejut menerima sejumlah kurniaan yang tidak terkira banyaknya dan tidak sesuai dengan amalan ibadahnya ketika di dunia. Maka dia bertanya kepada Allah “Wahai Tuhanku,dari mana datangnya semua ini?” lalu Allah menjawab “bukankah Aku telah perintahkan engkau agar meminta kepada-Ku apa sahaja di dunia?” maka orang itu menjawab “betul ya Tuhanku”. Maka Allah s.w.t menerangkan “Apa yang engkau mohonkan di dunia itu baru sedikit (yang diperkenankan) Aku berikan kini bakinya.Aku serahkan di akhirat” . Akhirnya orang itu akan berkata “alangkah baiknya jika Engkau memberikan apa yang aku minta di dunia itu semuanya di akhirat sahaja”.

4) Allah memakbulkan doa kita itu dengan menggantikan apa yang kita minta (apa yang kita mahu) dengan sesuatu yang lain (apa yang kita perlu): 

  • Dijauhkan dari kesusahan, Rasulullah s.a.w bersabda dari Jabir r.a "Tidaklah seseorang berdoa dengan sesuatu doa,melainkan Allah s.w.t memberikan sesuai dengan permohonannya itu,melainkan dijauhkan dari kesusahan. Asalkan dia tidak berdoa untuk kejahatan atauuntuk memutuskan silaturrahim"
  • Dijadikan penghapus dosa, Dari Anas r.a,rasulullah s.a.w bersabda "..Bahawa Allah s.a.w menerima doa orang yang berdoa,atau digantikan untuknya,atau dipalingkan dari kesusahan yang seumpamanya atau dihapuskan dosa-dosanya"
Jadi,bila kita menganggap doa-doa kita itu tidak segera dikabulkan Allah,maka kita ingatlah bahawa Dia sebenarnya sedang mengabulkannya dengan cara yang lain,dengan kebaikan yang lain,dengan keperluan yang lain. Mungkin saat kita terselamat dari accident,itulah jawapan kepada doa kita. Ketika kita sedang dalam kesempitan,didatangkan pertolongan yang tidak disangka-sangka,itulah jawapannya. 

Allah sayang kita kan? Allah sedang mendengar kata hati kita. Allah sedang mengabulkan setiap rintihan kita. dengan cara-Nya yang tersendiri. Dengan hikmah-Nya yang maha besar. Dengan kurnia-Nya yang tidak kita sedari.

Jom Doa banyak-banyak...moga-moga jadi pembantu kita di akhirat nanti. Ingat sabda Rasulullah s.a.w:

 “Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa, atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: samada disegerakan kemakbulan, atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan keburukan yang sepadan dengannya”. 
(Riwayat Ahmad, Al-Bazzar dan Abu Ya’la dengan sanad yang sahih).

Sayang Allah & Rasullullah banyak-banyak!!!

(^_^)


4 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Duri hari ini … adalah bunga hari esok!

Hendaknya kita jangan berputus asa dari rahmat Allah.

Moga Allah kasih

Izzah said...

@Abd RAzak

waalaikumsalam...

semoga kita terus kekal atas jalan-Nya...insyaAllah..aminn...

karutai cikong said...

Kalau macam tu dimana pula letaknya sifat istaghna Tuhan. Lain di mintak lain pulak yang diberi?

Anonymous said...

assalam... such a nice entry... cuma pada ayat anda, ada anda terilap tulis " Allah s.a.w. " yg sepatutnya Allah s.w.t ..... maaf ya sekadar menegur :)