Tuesday, November 9, 2010

Rezeki jangan ditolak..Musuh jangan dicari...

Di suatu pagi yang hening..sejuk..damai..dengan hujan yang ala-ala manja turun membasahi bumi...

"jom pergi makan..aku rasa lapar lah.."

"ala..aku tak de perasaan nak makan...ko pergi la dulu.."

"kalo taknak makan,minum jer la..teman kan aku makan..."

"erm..boleh la..tak dapat necafe lagi hari nie..."

Maka..bertemankan segelas nescefe 'o' suam...dia hanya memerhatikan sahabatnya mengadap nasi dengan berseleranya...Dia,memang hilang selera pagi itu..mugkin kerana semalam sudah mengadap sepinggan nasi goreng kampung kurang lazat..menyebabkan seleranya pagi tu menjadi sangat tawar...uiihhh..eksen sungguh!

Selepas beberapa jam...Dia kalih kiri-kanan...kejap ke pantry...kejap ke meja tamu..."alamak..tak ada mende nak makan..."perut makin berkeriut-keriut...jam ditangan ditelek-telek...

"ko nie dah kenapa?"

"lambat pulak masa berlalu...cepatlah balik..."

"uih..kerja melambak..titibe nak baliik cepat..nape?"

"aku laparrrr...aduhh tak larat nak tahan dah..."

"tu lah..tadi orang suruh makan..sombong...ha..kan dah lapar...nak ajak aku gi makan tengahari pulak la tuh.."

dia sengeh...

"pandai!kita gi makan..pastu ko leh lepak umah aku..siapkan kerja..ok tak??"

"ye la..ye la..kang kebuluq plak..."

maka..sampailah mereka di kedai makan tepi jalan. Dia...tak toleh kiri kanan...pinggan nasi bersambut...lauk di senduk cepat...terus duduk...

"uit..takkan jadi bisu kot.."

..........

"terus tak bercakap...memang lapar betul nie..."

.........

itu lah..bak kata orang tua-tua..rezeki pagi hari jangan ditolak..kalo di tolak maka berlapar lah anda di kemudian masa...

blluuurrrpppp....alhamdulillah...kenyang jugak...habis seksa perut...

hehehe...

6 comments:

Abd Razak said...

Salam...

Rugi tau kalau orang ajak makan tak pegi...:)

izzah said...

@Abd Razak

salam..

memang rugi..
perut pun lapar..
:)

Ku Tak Sempurna said...

dia tu memang!! ngengada.. saja nak susah kan org! Jom kita sekeh kepala lutut dia

:P
:P
:P

cun09 said...

salam izzah ^_^

penah alami perkara yg same...nyesal tak sudah ^_*

izzah said...

@KTS
kalo sekeh kepala lutut sakit tak???
ngeeee...

izzah said...

@cun_09

hehehe..
itulah..rezeki jgn ditolak..
:)