Friday, June 10, 2011

Bila Allah Menduga

Selalu kita merasakan,apabila ditimpa musibah,kita adalah manusia yang paling malang ketika itu. Sering kita memandang ringan semua pendapat dan pandangan orang sekeliling. Kerana kita tidak mampu untuk berfikir dengan rasional dan sukar untuk bertenang. Kadang-kala kita rasa bangun duduk kita pun tak selesa, semuanya serba tak kena.

Orang sekeliling selalunya hanya mampu menyuruh kita bersabar atau paling tidak memberi pandangan yang kadang-kala kita rasa langsung tidak membina. Mulalah kita berfikir, "bolehlah dorang cakap begitu-begini sebab dorang tak berada ditempat aku...."
Sepatutnya bukan itu yang kita fikirkan, pandanglah kepada mereka-mereka yang punya musibah,masalah dan dugaan yang lebih besar dari kita. Jangan bandingkan masalah kita dengan masalah yang lebih ringan,tapi lihatlah masalah orang lain yang lebih besar dari kita. Betapa ramai orang yang diduga Allah dengan dugaan yang mungkin bila kita menghadapinya kita tak mampu untuk bertahan lagi.

Setiap masalah dan musibah yang menimpa adalah dugaan Allah buat kita. Setiap dugaan itu kita akan rasa berat yang teramat, sedangkan kita perlu ingat "sesungguhnya Allah tidak akan mendatangkan kesusahan dan dugaan yang tidak mampu dipikul oleh hamba-Nya". Sehebat manapun dugaan yang kita hadapi,yakinlah kita mampu menghadapinya.

Allah menduga kerana Allah menunjukkan kasih sayang-Nya. Allah memberi ujian kerana Allah memilih kita. Bila Allah memilih kita,bermakna Allah INGAT pada kita...beruntunglah bagi insan-insan yang diduga Allah..bersyukurlah kerana menjadi hamba-Nya yang terpilih untuk diduga,mudah-mudahan dugaan itu akan mematangkan kita,menjadikan kita lebih dewasa, memberi pengajaran yyang cukup bermakan dan yang lebih penting moga-moga dugaan itu akan menjadi tanda Allah memberi kita masa untuk mengingati-Nya dan satu jalan untuk kita mendekati-Nya.

Fitrah manusia..hanya mengingati Allah apabila mereka berada dalam kesusahan.

2 comments:

nahmy said...

tp kan hanya sbb kita manusia takkan nak selamanya kita 'fitrah' camtu je...kan? kita kan ada 'pilihan'

izzah said...

@nahmy

rite!!
kita ada 'pilihan'
kita yang tentukan 'pilihan' kita..
semoga kita buat 'pilihan' yang tepat..lillahita'ala..
:)