Thursday, March 22, 2012

Aurat itu Maruah!

Akhirnya, ini kesempatan yang ada setelah agak carca marba sedikit rutin kehidupan 2-3 minggu kebelakangan ini. Seperti yang saya nyatakan pada entry yang lepas, tentang sesuatu yang saya ingin kongsikan bersama. Pada hemat saya, apa yang ingin saya perkatakan ini adalah sesuatu yang sangat serius dan perlu diambil berat, perlu diambil tahu dan perlu dijaga dari terus menjadi barah yang tiada ubatnya.

Perihal aurat anak-anak gadis yang meningkat dewasa dan di alam remaja. Sepanjang saya berkampung di stadium tempoh hari, saya rasa sangat tidak selasa dengan apa yang terbentang di hadapan mata. Betapa pelajar-pelajar sekolah menengah itu tanpa segan silu memakai seluar pendek (sesetengahnya terlalu pendek) serta ada juga yang bersinglet sahaja. Tidak dinafikan,itu adalah pakaian 'rasmi' untuk atlet-atlet sukan akan tetapi adakah matlamat untuk bersukan itu menghalalkan mereka untuk sewenang-wenangnya mendedahkan apa yang WAJIB bagi mereka untuk disembunyikan? lebih menyayat hati guru-guru yang menjadi jurulatih dan pengurus mereka juga seorang muslim. Di mana tanggungjawab seorang muslim,bila anak-anak perempuan mereka boleh keluar bebas menjadi tatapan mata-mata lelaki yang bukan ajnabi tanpa rasa malu. Di mana tanggungjawab mereka untuk menasihati anak-anak ini supaya menutup aurat. Sedangkan perihal menutup aurat itu adalah perkara yang sangat 'comment sense'. Semua orang tahu kewajiban menutup aurat. WAJIB!tahu tak WAJIB! Ya Allah...saya tak tahu nak cakap macamana.

Islam menggalakkan kita bersukan,beriadah dan melakukan aktiviti-aktivi 'out-door' lain untuk kesihatan jasmani dan akal. Islam tidak menghalang kita untuk melakukan apa yang menjadi kecenderungan kita, TAPI dengan cara BERSYARIAT. Jagalah syariat. Apalah salahnya bersukan dengan menutup aurat? Takut kalah ke? Takut ditertawakan orang ke? Takut dengan bertutup-tutup itu boleh menutup peluang untuk menang ke? 'Come on lah..' buat apa takut sangat dengan manusia? takut layaknya untuk Allah je,takut azab-Nya...takut siksa-Nya dan takut neraka-Nya.

Please lah ibu-bapa,guru-guru terutamanya...jaga anak-anak kita..aurat mereka adalah maruah mereka. Kalaulah bersukan itu menghalang mereka dari menutup aurat,maka tinggalkanlah..buat lari setempat kat rumah je ataupun buat aerobik je. Itu jauh lebih baik dari siksa api neraka dan kemurkaan Allah. Wahai insan-insan guru dan ibu-bapa,andai kamu yang mengarahkan dan membenarkan mereka membuka aurat sesungguhnya kamu juga memegang saham dosa-dosa mereka. Betapa kamu berdosa kerana tidak menghalang mereka dari melakukan dosa,kerana kamu bertanggungjawab mendidik dan menasihati mereka. Ingat,apa yang ada di dunia ini,segala pujian,kehebatan, sanjungan tidak ada nilai langsung kalau setiapnya itu datang beserta dengan perbuatan-perbuatan yang melanggar syariah Allah. Buatlah sesuka kamu selagi kamu mengikut landasan Allah, dan tinggallah segalanya andai kamu perlu menggadaikan agama kamu. Kamu tidak bernilai walau sesen pun!

No comments: