Monday, September 10, 2012

Si Gebu Permata Hati

~bangMie & CikSiti~
Ini anak buah sulung merangkap cucu sulung yang menjadi permata hati,belahan jiwa, intan payung seluruh keluarga. Masa baru mengenal dunia,dia tinggal bersama kami sekeluarga,menginjak ke usia 6 bulan dia berhijrah ke Johor Bahru. Saat berpisah terasa sedih,sayu sampai nangis-nangis setiap kali teringat budak gebu yang banyak keletah ni. Zaman kanak-kanak dia,memang selalu keluar ayat dan persoalan tak terduga dari dia. Bila dah meningkat dewasa (dewasa ker) dia jadi selamber sukahati dia jer. Tapi dia tetap abang long yang baik dan anak yang tidak banyak ragam.

Tak sangka budak gebu ni dah 12 tahun. Esok dia bakal menduduki peperiksaan UPSR. Tadi,saya telefon dia,konon-konon nak beri kata-kata perangsang. Bila ummi dia angkat telefon,ummi dia dah mula bebel  "bangmie tengah makan. tadi dah makan,nie nak makan lagi...geram betul...bla..bla..bla..." layan jer kakakku membebel sambil gelak-gelak. Bila dapat cakap dengan budak gebu nie, dia selamba jer "bangmie nak baca buku la kejap lagi..." 

Memang jadi lumrah sebenarnya, bila anak-anak yang nak exam,mak dia yang terlebih-lebih kecut perut. Anak dia happy go lucky jer...



Buat semua UPSR candidates,sepotong doa buat mereka:
Semoga Allah menerangi hati anak-anak ini. Memberi kemudahan. Mengurniakan ilham. Memberi keteguhan dan keyakinan. Memberi kejayaan kepada usaha mereka dan menjadikan anak-anak ini terus istiqamah dalam memcari ilmu demi agama dan sentiasa diberi ketajaman fikiran dan kefahaman dalam ilmu dan agama.

1 comment:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

All the best to you, bangmie :)

Moga Allah SWT mempermudahkan segalanya dan mengurniakan kecemerlangan dalam peperiksaan bangmie nanti....aamiin