Sunday, March 4, 2012

Ikhlas?

Ikhlas...sangat susah untuk mengikhlaskan hati dalam apa jua keadaan. Kadang-kala bila kita melakukan sesuatu perbuatan sering terungkap kata-kata "aku ikhlas buat semua ini" atau mungkin "aku ikhlas memberi itu dan ini". Ungkapan pada bibir yang berbicara,bila di tanya pada hati sejauh manakah ikhlas kita, kita sendiri tidak pasti. Usai beberapa ketika,kala setiap perbuatan dan pekerjaan yang kita lakukan dengan penuh keikhlasan pada awalnya di pertikaikan atau dipersoalkan tiba-tiba kita akan memberontak,menggungkit kembali apa yang kita lakukan dengan ikhlas pada awalnya,namun tahukah kita,bila saja kita mula membangkit dan menggungkit setiap apa yang kita lakukan...ikhlas itu telah hilang,pergi bersama rontaan perasaan yang terkilan kerana perbuatan ikhlas itu tidak dihargai oleh orang lain. 

Selidiki kembali hati kita,ikhlaskah kita? bila kita mengatakan "aku ikhlas buat semua kerja,sikitpun orang tak hargai" di sinilah nilai ikhlas kita itu hilang dan lenyap...kerana kita mengharapkan usaha kita itu dihargai oleh orang lain,itu bukan ikhlas namanya,itu tandanya kita berbuat sesuatu perkara dengan harapan kita dihargai oleh manusia lain. Sedang ikhlas itu adalah apabila kita melakukan sesuatu perbuatan,TANPA kita mengharapkan orang lain menghargai usaha kita atau mengharapkan pujian dari mereka. Sebaliknya,kita melakukan setiap perbuatan dengan sebaik-baiknya dengan harapan Allah yang akan menilai setiap usaha kita tanpa perlu mempertikaikan pandangan dari manusia.

Biarkan mereka mempertikaikan apa jua yang kita lakukan,jangan di ungkit keikhlasan kita melakukannya. Sabar dan hadapinya dengan tenang serta berdoa semoga Allah menerima setiap apa yang kita lakukan dengan pahala ikhlas yang tidak kita ungkapkan dibibir. Percayalah,bila kita membiarkan manusia menilai,maka kita akan hampa dengan nilaian mereka,tetapi bila kita meletakkan kepada Allah segala keputusan dan bertawakkal kepadanya,pasti nilaian Allah itu sangat tinggi harganya dan kita akan merasa bahagia.

Saya sedang belajar untuk merasa ikhlas dengan erti kata yang sebenar. Semoga kalian dan saya akan menjadi hamba Allah yang sentisa ikhlas dalam amalan dan perbuatan.InsyaAllah....

6 comments:

OmbakBaik said...

tengs for sharing :D

Izzah said...

@ombak baik

welcome sis..
sama2 mengingatkan diri sendiri juga..
:)

julietchun said...

saya pun sentiasa cuba mengikhlaskan hati yg cpt benar nak mengungkit bila tak dihargai :D

Izzah said...

@julietchun

as a human..it's normal dear...
semoga Allah bantu kita untuk tetapkan hati2 kita..
insyaAllah..

:)

Anonymous said...

bila terasa ikhlas itu hilang dihati, muhasabah kembali, semua keupayaan untuk melakukan kerja itu datangnya dari Allah, baik dari ilhamnya, ilmunya..maka ada apa dengan segala kehebatannya yang dilakukan melainkan dengan izin Allah...

Izzah said...

@ Anonymous

nice words..
yup!segala-galanya..tiada 1 pun yg terkecuali adalah milik Allah...
Subahanallah..maha suci Allah...