Wednesday, June 20, 2012

Di mana ada kemahuan.

Assalamualaikum...


Sangat tertarik dengan kata-kata dalam gambar ni. Sangat betul kan? it's always a way to be better. Allah sentiasa ada bersama kita, Allah sentiasa tahu isi hati kita, Allah sentiasa memberi apa yang kita perlukan.

Bila niat di hati itu suci dan murni, jalan untuk mendapatkan apa yang di hati itu insyaAllah akan menjadi mudah. Tinggal saja kita tekad sebulat hati dan tawakkal kepada Allah dengan usaha yang bersungguh, maka Allah akan lorongkan jalan-jalan kebaikan kepada kita.

Jika kita mahu memilih jalan yang baik, akan terlihat oleh kita begitu ramai orang-orang yang boleh memimpin kita melalui jalan itu. Bila kita mula mendekatkan diri kepada Allah, secara sedikit-sedikit Allah akan bantu kita untuk menjauh dari perbuatan yang sia-sia. Tanpa kita sedari,kita tidak lagi memerlukan hiburan yang sia-sia,bicara yang sia-sia dan berbuat sesuatu yang sia-sia. Itu sebenarnya adalah bantuan dari Allah yang menghijab hati kita dengan hijab-hijab kebaikan.

Andai dalam hati itu telah terdetik untuk memperbaiki hidup agar lebih bermakna di sisi Allah. Mari,pejamkan mata dan tinggal apa yang menjadi kecintaan dunia dengan membuka mata kepada apa yang menjadi kecintaan akhirat. Jangan bertangguh dengan mengatakan kepadatan masa sebagai alasan. Tinggalkan satu kebiasaan dunia dan gantikannya dengan menghadiri kelas-kelas agama,kuliah-kuliah di masjid atau surau atau boleh juga menghadiri sesi-sesi usrah yang semakin menjadi pilihan ramai. Sekurang-kurangnya sekali seminggu. Bila kita mula menghadiri majlis ilmu,kita pasti akan jatuh cinta untuk terus istiqamah bersamanya.

Ya ilmu Allah itu,ada dimana pun. Tidak perlu berpayah-payah. Di mana ada kemahuan, di situ Allah beri jalan.

3 comments:

Ummu Adli said...

Semoga kita akan terus diberi petunjuk untuk mengikut jalan yang benar. Ya Allah jadikanlah kami mencintai orang-orang yang mencintaiMu

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga sihat hendaknya..

Hakikat dan tujuan hidup ini sudah Allah pesankan dalam banyak cara dan panduan. Kita hanya perlu mencarinya agar kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat dapat kita capaikan.

Ku Tak Sempurna said...

kita tak mungkin mampu mengubah org atau keadaan sekeliling

tp kt mampu ubah diri sendiri.

di saat kita ubah diri kita, org dan keadaan sekeliling akan turut berubah

- petikan kata dr muhaya

:D