Friday, June 8, 2012

Hari paling baik



Assalamualaikum...
Salam Jumaah barokah...

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :



“Hari paling baik di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari jumaat, pada hari itu Nabi Adam a.s diciptakan, dan pada hari itu pula Nabi Adam a.s dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga, pada hari itu juga kiamat akan terjadi, pada hari tersebut terdapat suatu waktu di mana tidaklah seorang mukmin solat menghadap ALLAH SWT mengharapkan kebaikan kecuali ALLAH SWT akan mengabulkan permintaannya.”(HR.Muslim)

Mari sama-sama melipatgandakan amalan kita di hari yang Allah beri keberkahan. Hari yang Allah jadikan dengan 1001 kebaikan. Hari yang Allah sembunyikan satu masa dimana doa-doa akan dimaqbulkan. Berniatlah dengan niat yang baik,beramallah dengan keikhlasan,dengan harapan Allah akan membuka pintu-pintu kebaikan buat kita dan menetapkan hati kita dalam iman dan islam serta menetapkan langkah kaki kita di atas jalan yang lurus,yang Dia redhai.

Hargai hari yang mulia ini kerana ini adalah hadiah Allah buat kita,hari untuk umat islam sebagaimana hadis Baginda s.a.w t yang diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"Kita (umat Mujammad) adalah yang terakhir (datang ke dunia) tetapi yang terdahulu (diadili) pada hari kiamat. Kita adalah yang paling dahulu masuk syurga,padahal mereka diberi kitab lebih dahulu daripada kita sedangkan kita sesudah mereka. Kita diberi petunjuk oleh Allah akan kebenaran yang mereka perselisihkan itu yang Allah telah tunjukkan kepada kita isitu hari ini (jumaat) adalah untuk kita, esok (sabtu) untuk kaum Yahudi dan lusa (ahad) untuk kaum Nasrani." (HR al-Bukhari)

"Ya Allah,berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" 
~al-kahf:ayat 10~




1 comment:

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Allah memuliakan hari Jumaat dan umat Islam dengan kurniaan solat Jumaat dan amalan lain yang istimewa di sisi~Nya