Monday, November 12, 2012

Kepelikkan Manusia

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Saya memerhati,dan melihat. Mungkin anda juga. Manusia ini memang pelik, terutama pada beberapa perkara ini:

Bila seorang lelaki (suami/abang/ayah/adik/atau mungkin kekasih) menyatakan sayang kepada seorang wanita. Tetapi bangga bila wanita itu menayangkan auratnya. Kembang semangkuk bila wanita itu dipuji dan dipuja kecantikkan mereka.Sayang tahap mana ya rasanya? Kalau sayang kenapa tidak di ajar,untuk menutup apa yang wajib ditutup. Menyimpan apa yang wajib disimpan. Wanita kesayangan anda,bukan bahan tontonan umum. Tak kasihan ke nanti mereka akan dicampak ke neraka kerana tidak menutup aurat mereka? Kalau sayang mestilah nak bawa mereka ke syurga,bukan terang-terang tunjuk jalan ke neraka. Lagi-lagi kalau suami yang suka sangat isteri dia pakai seksi-seksi. Tak faham betul!!


Kemudian, ada pula lelaki-lelaki yang mengaku cinta kepada seorang gadis. Tapi bila disuruh untuk menikahi mereka dengan baik,lelaki-lelaki ini punya bermacam-macam alasan untuk melambat-lambatkan akad. Melengah-lengahkan perkara yang halal buat mereka. Alasan,takut tidak mampu melaksana tanggungjawab lah, tidak bersedialah dan macam-macam lagi alasan sampah yang tidak mampu diterima akal fikiran yang waras. Bertanggungjawab ke kalau kelik anak dara orang kulu-kilir? Mampu ke nak tanggung dosa berdua-duaan dan berkasih-kasihan dengan orang yang tidak halal? Islam tu kan mudah, akad itu kan halal. Kalau rasa tidak mampu, jangan lah di ucap kata cinta sebab itu namanya nak tambah koleksi dosa yang sememangnya dah sedia terbeban di atas bahu kita. Lepas tu ajak pulak si gadis kumpul dosa bersama-sama. Itu bukan cinta sampai syurga. Itu ajak masuk neraka bersama-sama.

Korang rasa pelik tak? pada saya,sangat pelik. Allah dah beri panduan yang baik,tapi kita tolak. Allah suruh buat benda baik,Allah suruh masuk syurga, Allah ajar dengan pelbagai hikmah tapi kita yang refuse. Jangan salahkan Allah bila sampai masanya nanti. Bila dah sampai depan neraka baru nak menyesal. Masa tu dah takde maknanya sayang-sayang. Masa tu,semua dosa nak bagi kat orang.

Let's turn to Allah!!


3 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Pada saya banyak yang pelik. Orang sanggup membayar ribuan ringgit untuk pelamin persandingan yang bukan tuntutan agama tetapi mengabaikan waktu solat bila waktu bernikah sedangkan solat itu wajib...Allahu Rabbi

Kalau nak cerita banyak lagi yang pelik.

Izzah said...

@Abd Razak

waalaikumsalam..

betul3..
kalau nak cerita kepelikkan manusia mmg tak cukup entry ni...

TiranaAduka said...

saya seronok baca