Tuesday, December 8, 2009

Kisah Si Buta dan Sudu

Cerita ala-ala lawak antarabangsa dari koleksi mail box saya..untuk release tension..boleh la layan citer nih yer....

Seorang lelaki buta memasuki sebuah restoran. Abu, pemilik restoran itu yang juga berperanan sebagai pelayan mendatanginya dan menghulurkan menu.

"Saya orang buta dan saya tak boleh membaca menu. Tolong bawakan sudu kotor yang telah dipakai oleh pengunjung sebelumnya dan saya akan menciumnya.Dari situ nanti saya tahu masakan apa yang enak untuk dipesan," kata lelaki buta tersebut.

Abu mengumpulkan beberapa sudu bekas dipakai yang ada dan memberikannya kepada lelaki tersebut. Ia mencium sudu itu dan akhirnya berkata,"Saya pesan ikan paus dan sayur masak asam bang"

Dengan agak terperanjat Abu mencatat pesanan lelaki buta itu. Menu itu memang menjadi kegemaran para pengunjung restoran tersebut.

Beberapa hari kemudian lelaki buta tersebut datang lagi. Sekali lagi dia minta sudu bekas dipakai untuk dicium, tetapi bukan yang habis dipakai untuk makan ikan paus dan sayur masak asam. Hanya ada satu sudu yang habis dipakai untuk makan menu lainnya. Abu memberikannya kepada lelaki buta tersebut yang kemudian memcium sudu itu dan berkata, "Bau sudu yang ini sedap juga,seperti habis diguna untuk makan ayam bakar dengan sayur ulam dan sambal belacan."

"Dasat juga mat ni", bisik Abu dalam hati. Abu mengiyakan sambil merenung lubang hidung si buta.

Lelaki buta itu untuk ketiga kalinya datang semula beberapa hari kemudian.Dia datang lebih awal ketika belum ada satupun pengunjung yang datang sehingga tidak ada sudu bekas diguna yang boleh diberikan untuk dihidu.Entah dari mana datangnya, tiba-tiba sifat nakal bodoh Abu muncul. Dia menghampiri isterinya yang berperanan sebagai tukang masak di dapur.

Diberikannya satu sudu dan berkata, "Leha, kamu usapkan sudu ini di ketiak kamu"

"Apa-apa lah abang ni ?" tanya Leha tak faham.

"Sudahlah ikut je lahhhh, untuk kemajuan restoran kita," kata Abu setengah memaksa. Leha,tanpa confident, mengusapkan sudu tersebut di ketiaknya dan menyerahkan kembali kepada Abu. Dibawanya sudu tersebut kepada lelaki buta yang duduk menunggu.

Lelaki buta itupun menghidu sudu itu,dengan mengerutkan keningnya,lelaki buta tersebut berkata, "Sungguh tak ku sangka menyangka makwe lamaku Leha bekerja disini...... boleh aku jumpa dia kejab tak!!!!!!!!!?????"

saya: hahahaha...ketawa..guling2 dah atas katil..macam nih punya orang pun ada ker????

10 comments:

Abd Razak said...

Salam...:)

Senyum...:)
Konon nak perkenakan orang buta tu erk...terkena balik lak :)

Aidil Fadzil said...

Salam, hehehe...rasakan natijahnya.

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Dear...

Senyum dan ketawa..
Itu olang aa manyak nakal hooo..

Don't play2 with him, kan dah kena balik..

nahmy said...

nice entry...make me smile & ceria

Tie said...

Waaakakakaa.......

Lucu la cerita tu.. :)

izzah said...

@Abd Razak

salam...
hehehe..
tu la..walau pun buta..
jgn dipandang sebelah mata...
:)

izzah said...

@Aidil Fadzil

hehehe..tu la..nak kenakan org..sendiri terkena...

izzah said...

@LOL-Pearls

memang itu olang ada ilmu ghaib maaa...
jgn main2 erk..
so,pasni kalau jumpa org buta..kena hati2...jgn kenakan dorang..
:)

izzah said...

@nahmy

my pleasure..
seronok bila org ceria...dan tersenyum..
:D

izzah said...

@Tie

tu la kak..kelakar betul...
wakakakkaka..
mmg ketawa tahap gaban bila bayangkan...