Saturday, July 3, 2010

Sila Pakai Baju Sendiri.

Alah membeli menang memakai, satu pepatah orang dulu-dulu yang sangat sesuai bagi mereka yang mungkin sangat suka kelihatan bergaya biarpun mereka terpaksa menjadi papa. Biar orang tengok bergaya mengalahkan mak-mak datin atau dato'-dato' tersohor. Kalau tak boleh nak jadi datin atau dato' pun..boleh jadi seakan-akan mereka pun dah cukup membahagiakan mereka.

Saya ada kenal beberapa orang yang suka melaram sakan. baju mesti nak bling-bling...mesti beli kat kedai tahap butik2..kalau kedai biasa-biasa tak mainlah...apatah lagi made in pasar malam or pasar kemboja. Alasannya, tak berkualiti atau...nanti sama baju dengan orang lain. Ye la kan..kalau beli kat butik2 tu..mesti beli baju yang limited stok...kalau boleh nak yang ada satu tu jer dalam dunia.Ini kenyataan tau...

Sekali-sekala kalau 'ter'shopping dengan mereka-mereka ini...saya hanya akan jadi sekadar pemerhati..malu lah nak beli..kita carik barang yang budget murah jer..asal selesa dipakai dan cantik dipandangan mata. Dorang pulak sibuk mengesyorkan baju itu,kasut ini,beg begitu,sandal begini....yang harganya boleh buat duit minyak sebulan dan belanja makan 2 bulan....telan liur jer la tengok..sambil tersenyum manis....sayang duit nak bazir-bazirkan (pada saya membazir lah..sebab boleh dapat benda yang harga berpatutan...paling tak pun..harga yang tidak menyesal dibayar..)

Kadang-kadang tengok mereka-mereka memakai barangan berjenama ni rasa macam...wahhhhh...gah sungguh...orang-orang pun puji...cantik lah...cantik lah...bla..bla..bla...tapi bila fikir balik...nak pergi mana jer la dengan barangan yang mahal2 tuh...setakat nak tayang kat kawan opis jer...alahai...lagi sendu kalau baru 2-3 kali pakai berlaku gurisan atau luka-luka pada barang tu...mesti menangis tak berair mata...tapi tahan lagi kalau 2-3 kali pakai...kalau baru sekali pakai...hai...luluh jiwa...mahal tu..tak berbaloi kalau rosak...

Itu baru cerita bab pakaian dan barangan di badan...belum lagi bukak cerika kereta yang di pakai...ada yang sanggup berhabis beli kereta yang lebih dari separuh gaji...semata-mata nak nampak grand dan nampak besar...tidak kah mereka sedar kereta itu harta susut...kalau jual balik bukan boleh dapat harga 2-3 kali ganda banyak...tapi 2-3 kali ganda kurang.. belum lagi fikir maintanance kereta,minyak dan sebagainya. Ikat perutlah jawabnya..aktiviti bershopping sakan pun perlu dikurangkan. Kalau beli rumah..ok lah jugak, sebab rumah makin lama makin mahal, tapi nak buat macamana...memang orang macam ni wujud. Kenyataan ye!

Apa-apa pun saya berpendapat,elok dan molek sangat kita mengamalkan peribahasa 'ukur baju di badan sendiri'...tak payah nak berlumba-lumba untuk kelihatan mewah dan bergaya hanya kerana mengejar status dan pandangan orang terhadap kita. Jadilah seadanya, keperluan yang setakat perlu untuk diri kita,berbelanja mengikut kemampuan diri dan berfikir sebelum buat sesuatu keputusan. Tidak salah sekali-sekala kita berbelanja untuk diri sendiri..tapi biarlah berpada-pada..jangan sampai tahap membazir pulak..tak pasal-pasal jadi sedara syaitan...kan dah tak best...

alas tangan berbantal lengan:
mood sedih...pasukan pilihan kecundang :'(

21 comments:

Abd Razak said...

Salam...

Pasukan orange menang buat sdri sedih erk!

fazemy said...

Yang gaji sama dgn kita..pastu melaram mcm org kaya tu kelakar lah. Lainlah dia mmg byk duit..tak kesahla kan. Tapi income sama dgn kita pastu melaram bkn main. Dah tu benda2 lain nak kena catu2...plg kesian makan pun bercatu. Hujung bln ajak makan pura2 dah kenyang..bila kita nak blanja barulah laju. Sbb..duit dah lari baget. alahai kesian org mcm ni.

Ku Tak Sempurna said...

biar papa asal bergaya, kata mereka..


.
.

hikksssss...

Ku Tak Sempurna said...

yeay!
kita tgu final WC.. kompem pasukan aku menang



hahaha

maza said...

huhuhu...

macam kena lesing dgn izzah lah fulakss..

bab baju tu memang maza kuranggg sikit..

tapi bak kereta! alahai.. huhuhu

heheheh

maza said...

WC.. kumpulan favorite maza ialah kumpulan juara WC.. kita tunggu julai 12, 2010 nanti.. hehehhe

Mohd Ariff said...

Bersederhana dalam hidup.. bagus3X

*sy pinjamkan bahu utk anda menangis (biasanya org sedih akan nangis). jom bersama sy kita sokong Germany. haha

nahmy said...

salam...setuju dgn mohd ariff tu, bersederhanalah dlm semua hal. nak lebih-lebih hanya dlm memperbanyakkan amal ibadah je la...sbb yg ni ganjarannya 'abadi'. berlebih hok lain tu nanti mengundang plak riak & ujub...

izzah said...

@Abd Razak

pas nie takmo makan oren...
huhuhu...
sedih sgt2 nieyh!

izzah said...

@Fazemy

kita bercakap nie yang gajinye sama ngan kita lah...
sebenarnye kesian kat dorang...
masa senang bolehlah..kot2 dtg masa susah..terbeban nanti...

izzah said...

@KTS

orang papa selalunya tidak bergaya..

hikksss...

@KTS lagi..

alahhh ko mmg sokong pasukan yang telah menang kan...walaupun ko tak tau tu team mana...
tak aci!tak aci!

izzah said...

@Maza

alah..pokcik mampu..saje jer la tuh..
nanti boleh la izzah pinjam keta besau...berlakon..hiks..hiks...

@Pokcik lagi...

ni nak jadik KTS la nie...tunggu team tu menang baru bagi sokongan..mana boleh..
huhuhu...

izzah said...

@Mohd Ariff

bersederhana mmg tuntutan agama kan..

*mana bahu awak?saya masih dalam mood sedih...
and make sure Germany will get thah WC..

Germany..my no.2 after brazil..
kita sokong sama2 yer..

izzah said...

@nahmy

tapi mereka nie tak sedar..dah macam habit kot..tak boleh nak tinggal...
kesian kan...

cheqna said...

ku kuciwa jugak..huarghhhhh

Thoha said...

salam.
saya pun lebih suka berbelanja ikut kemampuan diri..tak kisah pakai baju pasar malam pun asalkan selesa untk dipakai..

Thoha said...

salam.
saya pun lebih suka berbelanja ikut kemampuan diri..tak kisah pakai baju pasar malam pun asalkan selesa untk dipakai..

izzah said...

@cheqna

kita keciwa bersama2...
uwaaaaa...

izzah said...

@thoha

gimme 5!
pasar pun pasar la..
asal berbaloikan...

Mohd Ariff said...

*mungkin sy patut letak double quote kat situ. "pinjamkan bahu"

:)

Queen said...

saya shopping kat pasar pagi je...agaga...pestu tunggu seluar koyak baru beli jeans baru..tu pun tunggu sale..yang harga rm200 jadik rm50...agagaagagga....dua tahun sekali batu beli..puas hati..kekekee..saya lebih rela rupa luar tak berapa nak indah..tapi duit dalam banyak banyak tersusun...agak2 org tu berlagak sangat...kita cash out..pestu beli je pe yang diorang beli..CASH...ha...sekian...
(kalau nak bertanding sape lagi kaya..memng sampai sudahla tak apat lawan..sebab TUHAN TU MAHA KAYA)