Monday, December 5, 2011

Housekeeping

Adoiii....
Sangat penat hari nie...punyalah bangun pagi dengan bersemangat wajanye untuk mengemas rumah,tapi tak sangka banyak betul cabarannya. Kononnye nak mop umah dari pintu depan sampai ke pintu dapur belakang. nak tukar segala cadar dalam rumah nie. Nak clearkan dan bersihkan peti ais. Nak kemas bilik mak bersih-bersih dan wangi-wangi. Supaya esok mak balik,rumah bersih,bercahaya dan mendamaikan.

almaklumlah....
Esok mak ngan abah saya akan balik dari menunaikan ibadah haji. Jadi sangatlah berkobar-kobar untuk mengemas rumah dengan sangat rapi. Rumah kami tak la besar mana..tapi kalau bersih,teratur dan kemas..masih rasa selesa dan tenteram kan...

Malangnye...
Bersama-sama saya adalah lima orang budak kecik yang sangat aktif. Yang kalau mereka bermain..rumah nie dah jadi macam padang bola dan taman permainan. yang apabila mereka duduk senyap-senyap..mesti ada sesuatu yang mencurigakan mereka lakukan (seperti main barang-barang acik2 dia dengan senyap2 atau menelek barang-barang yang mereka tidak digalakkan untuk main). Jadi,saya pun pagi2 lagi kejutkan dorang dan memberi arahan...buat homework..saya siap print soalan latihan dan sediakan buku latihan untuk dorang..dengan harapan..they will do their homework silently...

Namun...
Harapan itu meleset sama sekali..kejap2
"cik jah....ni macam mana nak buat...?"
"cik jah...ni apa maksud dia?"
"cik jah...tengok nie dorg kacau.."
"cik jah...adik ambik barang kita.."
"cik jah..haus lah..nak minum..."
"cik jah...itu..ini..begitu..begini.."
"cik jah..lapar..."

Ok..bagi makan...oleh kerana mereka makan berlima...jadi sangat 'happening" dapur saya...lepas tu..main plak...
tak larat lah cik jah nak layan...lepas zohor...hanya boleh kemas rumah tahap biasa2 jer..pastu saya ke Econsave..cari barang dapur,balik2...saya biarkan budak2 nie main kat hall rumah..saya ke dapur..keluarkan segala benda adari peti ais..kemas..cuci..(2 buah peti ais plak tu)...kemas balik barang2 masuk dalam peti...pastu mop lantai..cuci lantai belakang..kutip semua kain buruk..rendam. Perut lapar..buat kerja pun dah sampai menggigil tangan.

Lepas maghrib,saya keluarkan apa yang patut..masak nasi..dan lauk apa yang terdaya..aduh..penatnye..itu pun tak siap lagi..cadangnye..malam2 nanti nak kemas bilik mak..esok cuci bilik air dan mop hall depan...cayok!!cayok!!kambate!!faithing!!!!


1 comment:

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Dah tak sabar nak tengok wajah ayah dan ibu cikgu erk! Penat pun jadi hilang sebab nak sambut mereka..:)