Saturday, November 22, 2008

Antara Novel dan Filemnya

Sambil2 saya mengadap pc..saya mendengar hot.fm..radio yang lebih hangat daripada biasa...lagu yang sedang berkumandang sekarang nie..'Ayat-Ayat Cinta' dari Rossa...memang tangkap layan gak lah lagu nie...sambil2 tu juga saya terbayangkan perjalanan ceritanya(melalui filem yang menggunakan title yang sama) yang diadaptasi dari novel 'Ayat-Ayat Cinta'...saya memang jatuh hati dengan novelnya..walaupun pada mulanya saya agak berkira2 untuk membacanya kerana jika menilai dari kulitnya,saya tidak begitu tertarik untuk berilusi dengannya..namun kerana 'godaan' kakak saya yang beriya2 menyuruh saya membacanya dulu sebelum menilainya(kerana saya nie kategori gila novel) maka saya pun membacanya...mula dari muka surat pertama...penilaian saya mula berbeza.."boleh tahan jugak novel nie"..detik saya di dalam hati...maka sehelai demi sehelai..saya berjaya menghabiskannya dan ternyata novel itu bukan takat boleh tahan..tapi memang best!itulah bak kata pepatah omputih 'dont't judge a books by its cover' memang tepat!saya memang terkesan dengan novelnya...kenapa? sebab cerita cinta yang dibawanya adalah cerita cinta yang tidak buta..cinta yang berilmu..dan yang penting mengetengahkan agama sebagai landasan utamanya...sambil membaca..sambil kita mengenali negara mesir yang menjadi latar belakang tempatnya(walau saya tidak pernah walau sekalipun berada di luar negara..inikan pula mesir)dan ilmu2 yang terselit dalam penceritaan novel ini sangat membuka mata...jarang2 saya membaca novel melayu dari malaysia mengandungi unsur2 dakwah yang tidak bosan apabila membacanya...jadi pada perkiraan saya penulis ini memang berjaya menawan hati pembacanya..TAPI..berbeza dengan filemnya...perasaan saya jauh dari apa yang saya alami ketika membaca novelnya...mungkin kerana pemahaman seseorang tentang pembacaan itu berbeza..jadi pembawaan pengarah filem ini adalah menurut pandangannya...pada pendapat saya secara personal...ciri2 seorang aisyah dalam filem dan novel agak jauh berbeza,begitu juga watak fahri yang saya kenali dari novel agak jauh beza dengan filemnya...tapi saya bukan sesiapa untuk membuat penilaian mahupun perbandingan...cuma saya berpendapat untuk menghayati ceritera cinta antara fahri-aisyah dan noura..mungkin dengan membaca novel kita akan berasa lebih dekat dengan mereka..anda cuba..kemudian anda tentukan...

5 comments:

Kujie said...

dah baca novel tu lama dah...tapi filem tak nengok lagi...ramai sgt preview filem dia tak sampai spt mana novel.

tapi kata org novel asal dari Indonesia lagi hebat...tak spt edisi Malaysia.

novel faisal tehrani - Tunggu Teduh Dulu pun hebat juga

izzah said...

tak sangka kak jie pun minat novel..boleh la tuka2 citer pas nie..

Kujie said...

tp skrg dah kurang beli novel/baca..cik abe tu marah2..sbb bile baca...mesti nangis2..hahaha..feeling .

mood pun mcm dlm novel..sedih2 gile

Anonymous said...

assalamualaikum kak izzah, akak saya pun suka dengar lagu ayat-ayat cinta, saya dah bc novelnya dan dah lihat filemnya. Sekadar berkongsi, penulis ayat-ayat cinta Habiburrahman El Shirazy ada juga menulis nowel 'ketika cinta bertasbih',saya dah baca novel dia,sedap gak citer dia banyak moral, filemnya baru ditayangkan di indonesia

izzah said...

@Anonymous

waalaikumsalam..
siapa pun anda..
terima kasih sudi singgah di sini dan meminggalkan jejak..
belum baca lagi novel 'ketika cinta bertasbih' tu..insyaAllah akan baca gak nanti..sbb ramai ckp citer tu best..
:)