Wednesday, November 26, 2008

Yoga...


Akhirnya fatwa mengenai amalan senaman yoga yang sangat2 dinanti2kan keluar juga. Macam2 feedback yang kita dengar mengenai pengharaman yoga nie..ada yang setuju dan ada juga yang mempertikaikan apa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Musykil juga saya dengan orang yang sibuk2 membantah fatwa yang telah dikeluarkan oleh pakar2 agama nie..kalau kita tak dengar cakap orang yang memang ahli dalam bidang agama nie..cakap saper lagi kita nak dengar bila timbul masalah2 agama macam nie. ..lebih2 lagi perkara ini bersangkut paut dengan akidah kita sebagai seorang islam. Itulah..bila orang cakap orang melayu+islam nie suka meniru gaya hidup bangsa+agama lain secara melulu(kononnya up to date la..ataupun modern lifestyle) kita melenting...bila orang membetulkan kesilapan kita dengan dalil2 yang benar pun kita melenting jugak...dalam agama takde yang out of date atau tak up to date..sebab agama kita dah cukup syumul dah...suruhan solat 5 waktu tu taknak pulak jadikan amalan..bila dikatakan solat itu senaman yang paling bagus..tak percaya pulak..tapi bila amalan agama lain kita jadikan cara hidup..boleh la pulak...fikir2 kan lah...

2 comments:

fazemy said...

Tulah..smpai dh terapung2 wat yoga tu..tak ke syirik dh..saya ada kat blog mana tah ckp yg dia dh byr yuran yoga ni unt setahun..alih2 kena fatwa haram..marah btol dia sbb lmbt difatwakan. bkn nak insaf sekurang2nya dia blom tahap extrem yoga tu.

Izzah said...

kita nak buat pe2 kena la kaji dulu..kalau dah tau benda tu asal usulnya ada syak..baik tak payah ikut kan..