Saturday, June 27, 2009

LAPORAN.....

Wah..dah macam LOL la pulak. Nak buat laporan ape nih? Laporan polis ker???huhuhu...Bukan sama sekali. Saya cuma nak melaporkan supaya anda semua supaya berhati-hati apabila anda makan di restoran fast-food yang menu utamanya ayam goreng paling fofuler seantero dunia (dapat teka tak?????). Peringatan ini adalah menjadi keutamaan bagi mereka-mereka yang tinggal di sekitar Kuala Selangor.

Kenapa yerk???? Di restoran itu berkemungkinan besar ada pencopet yang bekerja sebagai pelayan sambil tangannya begitu pantas mengutip harta benda berharga para pelanggan. Yang menjadikan bertambah bahayanya,perbuatan pekerja itu disembunyikan oleh rakan-rakan termasuk pekerjanya.

Ada bukti ker????erm...saya bukan mahu menuduh atau menjatuhkan kesalahan kepada mereka, cuma memungkinkan bahawa keadaan ini besar kemungkinannya memang seperti yang disangka.

Khamis lepas, seorang rakan saya Ms. L telah bershoping di sebuah pasaraya haarga murah yang baru dibuka sekitar awal tahun ini di Kuala Selangor tu. Selepas habis shopping, Ms. L bersama seorang lagi rakannya menjamu selera di restoran itu. Dia menceritakan bahawa selepas membuat pesanan, dia dan rakannya memilih meja yang paling hampir dengan kaunter untuk menjamu selera. Rakannya membawa dulang makanan,sementara Ms. L mengendong dua buah handbeg di kedua-dua belah tangannya.

Selepas selesai menjamu selera, mereka terus beredar. Belum sempat keluar ke pintu utama, Ms. L terperasan bahawa handbegnya tertinggal,lantas berpatah balik ke meja makannya. Malangnya hand beng yang tertinggal tak sampai 3 minit itu telah tiada. Mejanya pun telah dikemas bersih.

Lalu Ms. L menuju ke kaunter dan bertanya kepada petugas di kaunter (memandangkan tempat duduknya paling hampir dengan kaunter). Malangnya,petugas kaunter itu menyatakan dia tak nampak sesiapa yang mengambil beg di situ selain pelayan yang membersihkan meja mereka. (bukankah selalunya barang2 yang tertinggal akan di simpan dan akan dipulangkan kepada pemiliknya apabila di tuntut. itu prosedur biasa. Di mana2 kedai pun).Lalu Ms. L memanggil pengurus untuk memohon melihat CCTV. Pengurus restoran menyatakan bahawa CCTV tidak boleh dilihat sesuka hati oleh orang awam tanpa membuat laporan polos jika berkaitan dengan kes2 kecurian. Lalu Ms. L bersetuju untuk membuat laporan polis di ibu pejabat polis yang kebetulan berdekatan dengan pasaraya itu.

Setelah selesai membuat laporan polis, Ms. L kembali ke restoran itu dan menunjukkan laporan polis yang di buat. Malangnya, pengurus itu tidak mahu bekerjasama dengan memberi alasan bahawa CCTV tidak boleh ditonton oleh sebarang orang tanpa kawalan polis,dan menyatakan perlukan kehadiran dua orang pegawai polis bagi tujuan keselamatan.

Sekali lagi Ms. L ke Ibu Pejabat Polis berkenaan, dan meminta dua orang pegawai polis datang bersama-samanya menyelesaikan kemelutnya itu. Selepas sampai ke balai polis, bersama laporan dan dua orang anggota polis, si pengurus masih tidak memberi kebenaran untuk melihat CCTV dengan alasan CCTV hanya boleh dilihat di HQ sambil di perhatikan oleh pegawai-pegawai di HQ. Bayankkannye prosedur.....alasan demi alsan masih di berikan.

Ms. L jadi marah kerana dia dari awal mengesyaki seorang pekerja yang berkelakuan aneh semenjak dari awal kejadian. Dia pada awalnya memohon secara baik, agar di pulangkan segala dokumen-dokumen dan barang2 penting yang terdapat di dalam handbegnya. Ambillah duit kalau nak duit sangat, tapi semua dokumen penting tu pulangkanlah. Pekerja itu tidak bekerja sama dengan baik,sebaliknya melarikan diri ke dalam. Bila Ms. L ingin berjumpa dan bercakap lagi dengan pekerja itu, dia refuse.

Tindakan pengurus itu mungkin untuk menjaga reputasi restoran mereka yang fofuler tu. Tapi adalah tidak wajar untuk menutup kesilapan berkaitan kes curi begini. Sebaliknya sikap mereka menyebabkan kepercayaan pelanggan kepada mereka semakin berkurang. mereka seakan2 menegakkan benag yang basah dan ingin menutup bangkai gajah. Sekiranya mereka yakin bahawa mereka tidak melakukan apa2 kesalahan dan pekerja mereka sememangnya clean, mereka tentu akan bekerja sama dengan baik dan membenarkan CCTV itu ditonton oleh pelanggan yang inginkan haknya di bela. Berani kerana benar,takut kerana salah.

Akhirnya Ms. L hanya berpesan kepada pengurus itu, supaya bersikap profesional. Tak ada faedahnya melindungi pekerja yang melakukan kesalahan. Sebagai ketua dia seharusnya bertegas, bukan beralasan.

Fikir-fikirlah..dan renungkan..

(^_^)v
PEACE NO WAR

6 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Izzah...
Haha..
Laporan diterima dengan baik dan berjaya membuat aku khuatir..
Haha..
adakah itu kawasan aku..?

Kahkah..

sila berhati2 kwn2..

baik nyer pengurus dan rasanya memang pencuri adalah org dlm.
Tahniah kepada restoran yang terlibat. Sungguh 'membanggakan' cara anda bekerja.

**Dear, mata i blink2 ar ngn kolor pink..
hahaha... terus jadik rabun..
hahaha...

izzah said...

@LOL
i can't find layout yang menambat hati..
so..for this time terpaksalah u mengelipkan mata 24 kali bila masuk my page erk..hahahha..

Kujie said...

seriusnya laporan ni, panjang lebar , rasanya laporan polis pun sejemput saja.

Manusia baik dan manusia jahat ada dimana2...

izzah said...

@Kjie..
kak jie...laporan penuh perasaan namanya...hehehe

arryani said...

Izzaah..

terus terang nih....mta dah blik2 nih..pls do smtin...

nmpk sangat pngurus nk cover line...

Untuk LOL,

nape tak leh masuk blog awak Dik!!...

izzah said...

@arryani..
hehehhe...
ok tak skang nie???