Friday, October 19, 2012

Rahsia...

Assalamualaikum...

Pernah dengar kan frasa ini  "Life is an open secret". Rahsia hidup bukan rahsia lagi. Hidup, perjalanan yang di lalui.

Inilah zaman semua rahsia selalunya tidak lagi menjadi rahsia. Rahsia terdedah dengan sengaja atau tidak sengaja.

Apa itu rahsia : bila hanya kita dan Allah sahaja yang tahu. Meaning : Bila kita share perkara itu dengan orang kedua, itu bukan lagi rahsia, kerana ada possibility untuk orang kedua itu bercerita dengan orang lain, dengan opening "aku nak share satu rahsia, jangan cerita dengan sesiapa pun. Janji!" dan perkara ini akan berputar-berpusing-konar-sana-sini - sehingga akhirnya 'rahsia' itu terdedah dan tidak lagi menjadi rahsia.

YUP! hidup kita, penuh rahsia-misteri nusantara yang pelbagai. Rencahnya berwarna warni. Cara menyimpannya juga ada pelbagai. Jadi bagaimana rasanya untuk kita 'keep it as a secret' bila kita rasa beban rahsia itu begitu besar,maka menceritakan rahsia itu adalah satu cara untuk me'release'kan tekanan dan stress yang terpikul di atas bahu kita. Sehingga akhirnya 'it is open to everyone to know the secret'.

Saya tidak bercerita untuk anda menjadi orang yang tidak akan bercerita tentang 'rahsia' anda itu kepada sesiapapun. Cuma,mungkin kita perlu menjadi lebih selective dalam memilih orang yang akan mendengar rahsia kita. Memilih orang yang boleh kita percaya, kemungkinan 'rahsia' kita itu dia hanya akan ceritakan kepada orang yang kita juga yakin dan percaya 'rahsia' itu tidak akan ditambah rasa gula-garam-asam ataupun ajinomoto yang bakal menjadikan 'rahsia' kita itu hilang 'originality'nya.

Even so, saya percaya antara kita tentu masih ada rahsia yang tersemat dalam lubuk hati,yang hanya Allah sahaja mengetahuinya.

Jumaah barakah buat semua : ini adalah hari yang Allah telah berikan antara waktu-waktu yang mustajab untuk berdoa. Let's pray,and belief that He always listen to your doa....


3 comments:

julietchun said...

kadang2 takut tersalah pilih orang utk beritahu rahsia sebab orang sekarang sangat sukar di tafsir, hari ni kawan, tetibe esok jadi lawan.

Salam jumaat kawan :D

Izzah said...

@julietchun

yup!sometimes...
bila kita letakkan percaya pada mereka..mereka khianat..

tapi..dalam banyak2 kawan kita,mesti masih ada diantara mereka adalah sahabat sejati..

Alhamdulillah..i got a lot of them in my life..sgt2 bersyukur..

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Kadangkali kita sendiri yang tidak jujur pada diri sendiri sanggup menceritakan rahsia kita kepada orang.

Salam jumaat..:)