Tuesday, November 10, 2009

Kenapa Perlunya Neraka?

Saya hanya mahu berkongsi apa yang saya baca hari ini :

Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu beragama Islam, tetapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar ‘Membangun Bersama Islam‘, kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.Saya tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la…setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, “..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ini bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintah-Nya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintah-Nya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka…”

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak “Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?” Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab:”Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga… Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?”

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan: “perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik dan orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan ‘lulus’ percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu ‘baik’. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?”; tanya ustaz.

“Ah…mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je..” rungut si gadis.Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: “Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?”Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:”Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hamba-Nya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan oleh-Nya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintah-Nya, untuk kebaikan diri kita jugak.
artikel ini dari:
Semoga sama-sama kita mendapat kebaikan darinya :)

12 comments:

ku tak sempurna said...

oh... baru tahu klu tak menutup aurat di negeri itu akan di beri amaran...

hurrmmmm... klu kat kl la ada peraturan camtu, camana la gayanya eh...

.
.

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Izzah,
Bagus ni utk bacaan dan pedoman.

Persoalan dan jawapan yang bagus..

Great day! :)

Abd Razak said...

Salam...:)

Gambaran bahawa ada kalangan orang Islam kita ni cetek ilmu Islam & iman yang nipis hingga berani mengatakan Allah itu tidak adil...

Saya kagum dgn ustaz tu boleh jawab soalan tu dgn berhikmah

izzah said...

@KTS
kalau kat KL..dorg pakai tdg tren dato' siti la..
tutup aurat ker???

izzah said...

@Lot of Love-Pearls

Dear LOL,
saya suka sgt baca..dan rasa nak kongsi bersama..

good day to u too..

izzah said...

@Abd Razak

salam :)
Saya pun tabik dgn ustaz nih..dia boleh fikir jawapan yang penuh berhikmah dalam masa yang singkat..hebat kan...

ramai org islam yang tak faham islam..itu lah jadinya..

Tie said...

Salam izzah,

Kak tie kena tabik kat ustat tu.. pandai dia jawab dan terangkan dengan panjang lebar... Kak tie pun rasa insaf ni...

izzah said...

@Tie

Kak Tie..betul tu..pandai dia pancing..kaedah dakwah yang bagus kan..

Kujie said...

Kalau semua kebaikan dibalas kat dunia...tak larat kita nak pikul..tak muat dunia ni nak isi balaan Allah dari kebaikan ...

hans said...

haha...
terdiam perempuan tu
macam2 manusia nh

izzah said...

@Kujie

betul tu kak jie..kalau Allah tunjuk semua..rasanya dunia nie jadi sempit..nak bergerak pun tak boleh..sebab tu Allah simpan untuk kita di akhirat nanti...

izzah said...

@hans
budak tu bercakap tanpa ilmu dan akalnya tak waras(sbb emosi menguasai)...

thanks sudi singgah sini :)
datang selalu yer.. ;)