Tuesday, November 3, 2009

Hari Yang Gelap

Ahad lepas saya ke PD. Ini kali ke 4 berturut2 saya turun PD, pergi jalan2 dengan kawan, kemudian kena pergi kursus dan lain2 sebab ialah menghantar dan melawat adik yang berkursus selama 2 bulan di sana. Petang tu bawak anak buah 2 org...teringin sangat dorg nak mandi laut dan kolam. Saya pun mmg suka bawa dorang berjalan, seronok sikit. Sampai kat rumah dah malam, nasib baik saya dah siap iron baju untuk ke sekolah esoknya.

Pagi isnin selepas subuh,saya dah bertolak ke Tanjung Karang...tak boleh lambat,nanti banyak lori jadi lambat sampai ke sekolah. Pagi tu saya cuma minum secawan nescafe je. Sampai di sekolah, saya beli 2 biji karipap dan pau, itulah makanan saya sampai ke tengahari tanpa minum air..sebab tak sempat nak turun kantin. Tengahari tu perut lapar sangat, bila check kat dapur, rupanya stok makanan dah habis, akhirnya saya cuma minum horlick untuk kurangkan rasa lapar.

Pukul 5 petang, baru start masak nasik dan lauk apa yang ada..hujan pulak petang tu,malas nak keluar rumah bila hujan, so..masak sardin aje la..saya dan bebudak umah yang lain memang biasa makan petang, tengahari makan apa yan ada jer. Bila malam saya rasa tak sedap badan, tapi saya buat tak layan jer, sebab rasa bangun tidur nanti ok lah.

Pagi tadi, bangun2 jer saya rasa lapar, kawan serumah ada goreng mihun, saya tak rasa nak makan,takut pedas..badan pun tengah tak sedap..makan pedas takut lagi teruk pulak. Memandangkan hari ni kelas saya bermula seawal 7:30 jadi saya terus masuk ke kelas dengan perut yang lapar sangat2. Satu jam pertama saya boleh bertahan, tapi bila jam dah hampir ke pukul 9, peluh2 sejuk mula keluar..pandangan pun berbalam2..saya mintak seorg kawan gantikan kelas saya,saya berhasrat nak minum milo di kantin...tapi tak sempat sampai kantin saya dah rasa pandangan saya gelap dan saya pitam..terus duduk di meja kantin..kawan saya pun dah panik..ni mesti kes angin dah naik kepala...makcik kantin tu boleh pulak gurau2 " anak dara ni demam rindu lah nie...bla..bla..bla..." aduh..malas nak layan. Bila rasa dah ok sket, saya bangun dan terus balik kuartes...makan sebiji kurma...terlantar sekejap atas katil...teruk betul rasanya. Saya pun sms kawan mintak dia tolong bagitau GPK..saya tak larat nak ke sekolah lagi...aduh..insaf betul..lepas nih..kalau lapar jer mesti kena makan...kawan saya pun marah.."dah lah badan tu takde lemak..yang tak makan tuh kenapa???" manalah tau nak jadi macam nie..pengajaran untuk diri saya sebenarnya....

5 comments:

Tie said...

Adoi..... bahayalah dek ooii...!

Mujur tak pitam sorang2....

Makan kena jaga. Kalau kena gastrik macam kak tie dulu, memang menyesal tak sudah.

Lain kali kena ada stok untuk emergency. Beli susu dalam kotak pun tak pe. Tapi kena check expiry date tu...

Abd Razak said...

Salam...

Kesihatan kena jaga dan makan kena teratur.

Dearie Pearls said...

Dear Izzah,
Alahai sayang..
Ini pengajaran okey.
Jangan buat lagi tau..
makan jer walau sibuk cmana sekalipun..
kan dah pitam tue..

*Dah breakfast ke nie..?

hehe

nahmy said...

dulu saya pernah 'memperkecilkan' sakit angin ni...tp bila sendiri dah kena maka taubat dah. mmg kena jaga2....penangannya mmg 'menyakitkan' sgt2

Izzah said...

hehehe..
tu la..namanya org tak padai jaga nikmat..
Allah tarik balik baru tau kan..
pasni..saya akan rajin2 kan diri untuk makan..dan makan..
dan..sentiasa simpan stok untuk kecemasan..
thanks all..