Wednesday, January 14, 2009

Buat baik banyak-banyak!

Kata orang "buat baik berpada-pada..buat jahat jangan sekali".Maksudnya,kita sangat dialu-alukan melakukan kebaikan asalkan kebaikan kita tu kena pada tempatnya,betul dengan caranya dan dengan kebaikan yang dilakukan dapat memanfaatkannya kepada diri kita dan orang disekeliling kita. Jangan pula buat baik secara lurus bendul,buat sesuatu yang kita rasa macam baik,tapi sebenarnya akan menyusahkan diri kita dan orang lain(Contohnya bila kita tolong kawan copy assigment kita,niatnya memang la nak tolong,tapi kalau kena tangkap dah jadi kes naya diri sendiri kan..). Buat jahat pulak,confirm lah tak boleh,wajib hukumnya meninggalkan segala jenis kejahatan. Kalau kita cuba2 melakukan satu kejahatan kecil,lama kelamaan kita akan berjinak2 pula dengan kejahatan yang lebih besar,maka tepatlah kata pepatah tu,"...buat jahat jangan sekali".

Saya sebenarnya tertarik dengan firman Allah S.W.T dari surah al-Baqarah ayat 195:

"Berbuat baiklah,Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik"

Senang kan nak jadi orang kesayangan Allah...hanya dengan membuat kebaikan. Rasa bahagia sangat membaca frasa ayat..."sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik". Walaupun kita bukanlah orang yang sangat baik,tapi kita bukan juga orang yang suka berbuat kejahatan(maknanya kita cuba untuk jadi baik lah kan..).Sekecil-kecil kebaikan yang kita boleh sangat lakukan ialah mengutip sampah,melemparkan senyuman,berperasaan(berperasangka)baik dan memebarkan salam. Malah kalau nak disenaraikan benda2 baik dan perbuatan2 baik..tentu panjang lebarlah entry saya nie.Sedangkan hanya berniat untuk melakukan kebaikkan pun kita akan dapat ganjaran pahala.

Jom kejar kasih sayang Allah dengan memperbanyakkan kebaikan sesama kita.Boikot barang2 Yahudi dan sekutunya pun kebaikan..mendoakan kesejahteraan orang muslim pun kebaikan..selamat berbuat kebaikan..!

ini gambar anak buah baru saya:Ameer Hamzah(semoga dia jadi sekental Saidina Hamzah)

7 comments:

Kujie said...

Buat baik dan lupakan kita pernah berbuat baik....:)

Tirana said...

Buat baik dengan hati yang ikhlas tanpa mengharapkan sesuatu sebagai balasan...

izzah said...

@kujie
@tirana

buat baik selagi nyawa dikandung badan..

Tie said...

Ooo...ini rupanya Amir Hamzah tu ekk... Moga2 jadi sorang pemimpin yang bijaksana....

ku tak sempurna said...

do good and throw it in sea

ini pepatah arab...
maknanya, sesuatu kebaikan yg kita buat, jgn diharap balasannya... jgn diharap pujian... buat dgn ikhlas...
pasti kita tak akan kecewa bila org yg pernah kita tolong, tak membantu kita bila kita dalam kesusahan...

fazemy said...

Comel anak buahmu..besarnya mata dia..

Betul..buatlah baik pada org..dan jgn mengharapkan balasan.

pss:Izzah--hang ngular time mengajar ker? hik hik

izzah said...

@Kak tie..saya tak jumpa lagi budak kecil nie..

@KTS..buat baik seikhlas hati..

@fazemy..saya mengular time rehat n free period yer..dari berkumpul sambil mengumpat2..baik saya melayan kwn2 blog..ada pekdahnye..