Friday, March 27, 2009

Kenangan Terindah

Hari ni saya membaca tentang kenangan masa silam orang. Beberapa hari yang lalu pun LOL-Pearls bercerita tentang kenangan terhebat dia semasa zaman kanak-kanak (super duper hebat imaginasi minah nie..huhuhu). Dan tiba-tiba saat ini saya rasa seronok untuk bercerita zaman kanak-kanak saya yang agak hebat (pada saya lah...huhuhu)

Saya sebenarnya anak yang agak pendiam dan tak banyak sangat kerenah. Oleh sebab itu, mak memang selalu suruh saya ke kedai untuk membeli sayur,ikan atau keperluan dapur setiap hari ahad @ ketika cuti sekolah. Jadi,sejak kecil lagi saya memang teror beli sayur ikan dan macam2. Bila nak beli ikan saya akan picit2 perut ikan walaupun ketika itu saya tak tahu kenapa kena picit perut ikan tu, saya tengok makcik2 yang beli ikan kat kedai Pakcik Hashim tu semua picit2 perut ikan jadi saya pun meniru gaya mereka macam saya pun pakar jugak. Pastu makcik2 tu suka puji saya "rajin nye beli ikan..." huhuhu..saya senyap jer dengar pujian dari makcik2 tu sambil buat muka innocent. Tapi dalam hati bunga-bunga berkembang mekar setaman.

Saya juga masih ingat, selalunya barang-barang yang mak pesan saya jarang tulis. Jadi di sepanjang perjalanan saya akan mengulang-ulang senarai barang yang banyak tu sampailah ke kedai. Kalau perjalanan lancar tanpa gangguan, selalunya barang yang di beli betul mengikut kehendak mak. Tapi kalau dalam perjalanan ada gangguan, mula la berterabur senarai barang,benda yang di suruh beli sekati di beli sekilo...hahaha...dan saya masih ingat lagi, kerana gangguan yang datang ketika di pertengahan jalan. Saya telah membeli sekilo taugeh...sampaikan pakcik Hashim tu pelik, dia tanya saya banyak kali "betul ke nak sekilo?kalau sekilo banyak..." tapi saya confident je jawab "betul...mak yang suruh". Bila dia mula menimbang,saya tengok dia isi kat dalam plastik merah yang besar tu...pastu saya mula berfikir..aik..banyak nye,mak nak buat apa?tapi saya berfikiran positif je masa tu, maybe mak nak buat kenduri taugeh kot...hahahahahaha..

Bila sampai rumah mak saya tengok jer seplastik besar taugeh tu terus dia cakap "ya Allah!banyak nye ko beli taugeh zah..nak buat ape nie?kalau banyak macam nie, seminggu nie makan taugeh jer la.."saya mula buat muka confius..eh..bukan mak suruh ke? kemudian mak saya bagi tau " kalau beli taugeh,mintak 50sen pun dah banyak...seringgit pun boleh tahan..tak payah mintak kilo2...ni kan dah terlebih banyak...taugeh murah je...lain kali ingat macam tu" hehehe..la..mana tau..tapi dari situ saya belajar..dan sekarang saya dah pandai nak beli itu ini. Belajar dari pengalaman lah katakan.
Tapi saya still tak berapa nak tau jenis2 ikan. Saya pakai belasah jer beli, yang saya tahu nama2 ikan yang popular jer macam kembong,selar,cencaru,pari,dan bawal. Kalau ikan2 sedap dan mahal tu saya tak berapa nak kenal sangat. Sebab jarang sangat keluarga saya makan ikan sedap2 tu..mahal..dulu kami hidup sederhana,makan pun sederhana. Tapi cukup.
Pengalaman..kenangan..tapi memang indah untuk di kenang (*v*)

11 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

wahahaha..
Izzah, Izzah..
u make me laugh2 oh..

very fun o u punya cerita..
adakah patut u beli taugeh sekilo..
kenduri sekampung+kampung sebelah lagi..

ble plak guna nama mak lagi.. huhu..
very fun ar u..
bab beli ikan tu pun aku dah lawak dah..
picit2 tapi xtau naper erk..
hehe..
aku xpandai langsung beli ikan.. coz aku xmakan ikan. makan yang dah digoreng tahap terbakar hangus.. huhu..
makan arang aku..
bila famili aku pesan beli ikan mulalah muka aku masam jer coz mls nak masuk pasar ikan.. tapi bila masuk plak, ramai plak peminat..
ikan dik, ikan dik..
mcm ler aku nie ikan..
huhu..

caya ar Zah..
zaman ko pon very the indah jugak..

**kim salam ngn minah yang punya imaginasi super duper tu yer.. kata kat dier..
u CHOMEL..
huhu..

Salam Friday Izzah!

manje said...

salam cikgu

hoho pandainye dia g beli ikan...
kot kite ms2 kecik2 dulu tau ikan
kembong ngan selar aje yg kecik tu...

tapi

kalau mak suro beli alamat smpai thn
depan la tak dpt mkn ikan sebab kita berat
mulut huhu maklum la pendiam :) mak selalu
kat mulut mcm ada ketul emas hoho

ku tak sempurna said...

hik hik hik...

tak dpt kubygkan taugeh sekilo...
mmg sah bole wat kenduri...

hik hik hik

pusat said...

huh.... kenangan nih... walaupun kelakar tapi mampu membuatkan kita bersedih...

good en3. maybe pusat akan buat en3 yg sama.... ekekeke

izzah said...

@LOL-Pearls
weh..ada minah yang ada imaginasi super duper kem salam kat ko!

hehehehe..

izzah said...

@manje
eh..sama la kita..berketul2 emas dalam mulut..masa kat sekolah dari darjah 1-3 cikgu suka perli macam tu..
naik darjah 4 bila cikgu suh baca terus baca kuat2...
pastu..terus cikgu suh masuk pertandingan bercerita..
hahahahha

izzah said...

@KTS
nanti kalau saya wat kenduru taugeh..saya jemput awak skali yer..

izzah said...

@pusat
lama tak nampak?
best gak citer zaman kanak2 nie..

sila kan buat en3 yang sama.mesti best baca..

fiezabaiduri said...

hihihi..pengalaman kita hampir sama.
kena gi beli barang tp tk tulis kat kertas.
sepanjang perjalanan dok ingat.
kekadang terlupa.kena gi kedai sekali lagi.hehe..
yups, bai pon mcm tu jugak. tak bape nk tau nama ikan.kecuali yg glemer²..tu je yg biasa mak beli..

Kujie said...

mcm anak2 kak jie skrg ni lah...
suruh beli serai ( ni kes pokok serai baru tanam )

dia tanya byk mana..mcm mana..hahaha

beli sayur...dia ambil sejemput saja
mcm lagi lah..

tapi , lama2 dah pandai
betullah tu..belajar dr pengalaman

fazemy said...

Izzah..patut dibiarkan je pokok taugeh tu..biar jd kacang hijau..bleh buat bubur. erh kacang hijau la yg jd toge kan. hiks.

Say kecik2 dulu pernah pegi kedai beli gula. Sampai tgh jalan gula tu jatuh pecah plastik dia..terabur tgh jalan. nak balik takut kena marah tp balikla jugak.