Tuesday, May 4, 2010

Kurang Ajar..tapi..Tak nak belajar!

~edisi meluah perasaan~

Saya geram dengan seorang murid kelas saya. Dia memang murid bermasalah sangat! Dalam kategori murid lemah,tapi tak lebam...tapi malasnya nauzubillah. Kerana sering sangat menjadi parasit dalam kelas dia pada tahun lepas (dia kelas akhir) dan demi memisahkan dia dari 'klik'2 dia yang lain, maka dia di kuarantinkan di kelas saya (pengasingan murid..even dia tak layak masuk dalam kelas tu,tapi dengan harapan dia akan berubah dan jadi baik sedikit,dia di masukkan ke kelas sederhana).

Latar belakang keluarganya,dia dari keluarga yang kurang berpendapatan. Bapa dia kerja buat rumah..kalau ada kerja,ada la duit..kalau tak..bapa dia duk lepak kat umah jer. mak dia jual kuih untuk membantu pendapatan keluarga. Kakak dia dalam ketegori ok..agak pandai...baik,dan tak de masalah apa2. Adik dia pun ok jugak. kiranya dia sahaja yang bermasalah.

Antara masalah terbesar yang pernah dia buat...buat free show..18sx dalam kelas masa rehat...masa tu dia baru darjah 3 (skang dia darjah 5) mengaku pernah melihat vcd 18sx...

Masalah sekarang : awal tahun dulu,dia memang agak senyap di kelas tu,sebab dia takde member nak buat kecoh macam kelas2 sebelum ini. Masuk bulan 4 hari tuh,dia dah mula dapat tarik 2 orang budak jadi geng dia. cara dia tarik perhatian murid tu, belanja makan..bagi duit...belikan barang2 alat tulis dan lain2...hari2 bawak makanan..belanja kengkawan dia. Then..budak2 tuh melekat la dgn dia sebab nak dapat belanja selalu.

Bila dia dah berkawan..dia mula tunjuk taring...buat bising...menjawab bila di marah(satu kita nasihat...berpuluh2 jawapan dia nak sangkal). Tak nak belajar langsung...hari2 datang sekolah tak bawa buku...(mula2 saya suruh salin kat kertas...tapi alasan dia memang berbakul2...kalau menulis..1 baris jer..lepas tuh dia tak buat..)cikgu2 lain pun dah tak kuasa nak layan..sebab ada 32 kepala yang nak belajar...dan kitorang perlu beri perhatian...kalau mengadap dia jer...tak belajar lah yang lain2 tu..

Dia memang dah tak heran kalau kena denda..selalunya dia kena berdiri di luar kelas,sebab dia suka sangat mengganggu ketenteraman kelas...cikgu mengajar..dia menyanyi dlam kelas..kuat2 plak tuh...mmg tak reti nak hormat orang...saya ingat dengan saya jer dia berani(sebab saya kurang garang kot..rasa macam dah buat sehabis garang..tapi dia tak takut jugak...adduuuhaiiii..) rupa2nya dengan cikgu2 lain pun dia buat macam tuh...akhirnya semua cikgu terpaksa membuat pemulauan terhadap dia...buat2 macam dia tak wujud jer dalam kelas.

Saya nie kesian dengan dia..kalau kat sekolah rendah macam tu perangai dia..kat sekolah menengah nanti saya tak tahu lah jadi macamana...tapi tu lah...dah tak makan saman...susah betul..nie dah tak boleh ketogeri rebung dah...kecik2 pun memang dah macam buluh..keras!

12 comments:

Ku Tak Sempurna said...

aiyyooookkk... kecik2 dah tgk vcd T_______T..

.
.

ish ish ish


.
.



meh sini budak tu!! nak kena ngan aku ni!!!!!!!!!




macam berani je aku ni... hihihi

izzah said...

@KTS

tu la..bukan takat tengok..
melakonkan semula pon pernah...
ei...mmg teruk la budak nih!
hari nie memang sakit hati dgn dia...
dah lah tak nak belajar..
pastu kurang ajar pulak ngan kita..
kalo di layan..boleh sakit jantung...
takde darah tinggi pun leh dapat darah tinggi...aissshhh..
moga2 Allah sabarkan lah hati aku nie..

kayteeze said...

Sebab tu kak tie tak nak jadi guru, kak tie ni kurang sabar... mudah melenting, cuma sekarang dah kurang sikit sebab dah tua.

Kak tie tak tahu nak kata apa, insyaallah Izzah akan dapat atasinya bila tenang nanti.

julietchun said...

mana dia dapat vcd tu?
ramai gak anak orang susah tapi dorang ok je belajar.

budak2 perangai gini la bila sekolah menengah nanti jadi taiko buli kawan.

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Izzah..
sampai cm tue sekali..?

cmner ar perasaan kalau i di tempat you?

hot..
hot..
hot..

adeh..

Tahniah kepada cikgu2 semua.
korang memang hebat!
especially dear Izzah i nie.

so sweet..

izzah said...

@Kak Tie

sebenarnya masalah saya ni belum cukup besar lagi...ada ramai lagi cikgu2 yg menghadapi masalah yang macam2 lagi...
harap2 boleh lah di bentuk lagi budak tu..

izzah said...

@Juliet

mmg ada anak org susah yg boleh berjaya..sbb ada motivasi dan kesedaran diri..mcm kakak budak nie..dia ok sgt2..cuma dia nie lah yg jadi masalah...

tu la..kecik2 dah tunjuk belang...besar nanti mmg jadi harimau belang kot!

izzah said...

@LOL

i tak hebat pun u...
kalau nak banding ngn org lain i nie besar semut merah jer..

:)

Mohd Ariff said...

Cabaran jadi seorang guru. Sy pun ada adik yg jadi cikgu & dia juga ada masalah yg mcm ni. Mmg tertekan.

Geram @ marah mcm mana pun kita pd seseorang murid tu.. jgn kita abaikan pd amanah & tanggungjawab yg diberikan. Kelak ia akan dipersoal. Bersabarlah.

orked said...

sabar je lah...
mgkin dia sorang je yg x dgr kate...
mne tw yg 31 lg tu dgr kte...
sikit je ujian yg Allah bgi banding dgn nikmat yg dia ksik..
ade hikmah kot sume tu...
(slmt x dpt jdik ckgu..kalo x mau mati budk kne kejekn..hehe)

Kujie said...

pernah jumpa seorg murid macam ni
dia dah tak heran kena denda
selalu buli Angah, sampai guna pisau

masa hari 'bertemu guru'
mak dia pun ada,
suami kak jie minta izin dgn mak dan cikgu nak bercakap dgn murid ni

so....bercakaplah..bagi nasihat

sampai budak ni menangis ( masa tu thn 5 )

lepas tu budak tu berubah

UPSR thn kemudiannya dia dpt 3A2B

p/s - budak ni murid kelas yang tercorot yang tak pernah dapat A

syukur sgt, Kak Jie menangis bila tahu dia boleh berubah mcm tu

mgkn selama ni dia dah tak heran dgn nasihat dr org sekeliling..tiba2 orang asing yg bagi nasihat - lelaki yg mungkin faham rentak peribadi nakal dia.....baru dia sedar

pusat said...

pergghhhh... mau kena strok kalau pusat jadi cikgu....memang tangan naik le ke muka...

kalau buat pemulauan pun takkan jadi apa2... malah akan menjadi2 perangai dia....

sepatutnya ibubapa le kena memainkan peranan. kalau takleh juga... pusat rasa biarkan jela... tp kalau dah masuk bab menyanyi dalam kelas dan mengganggu pelajar lain...ermmm.... paham2 je la... jgn disebabkan nak menyelamatkan seorang yg lain2 terganggu..