Tuesday, July 21, 2009

Ahlan Ya Syaaban.

“Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku..”

Sempena menyambut bulan Syaaban yang tinggal sehari lagi. Saya ingin kongsikan bersama amalan-amalan apa yang paling disukai oleh Rasulullah S.A.W dalam bulan ini. Bulan yang dikenali sebagai bulan Nabi.

1.Memperbanyakkan puasa sunat.
Saidatina Aisyah berkata:
Aku tidak pernah melihat Rasulullah S.A.W. menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan dan aku tidak pernah melihat baginda memperbanyakkan berpuasa sepertimana pada bulan Syaaban.

Sebagai persediaan untuk menghidupkan Ramadhan al-Mubarak. Adalah digalakkan kita untuk melatih diri berpuasa di bulan Syaaban. Supaya kita lebih bersedia dan lebih segar bila bertemu Ramadhan. Bukannya menyambut Ramadhan dengan rupa yang layu dan tidak bersemangat.

2. Minghidupkan Malam dengan beribadah,berzikir dan berdoa.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Allah mencurahkan kebajikan pada empat malam iaitu malam Raya Haji, malam Raya Puasa, malam Nisfu Syaaban dan malam Arafah.

Berlumba-lumba untuk mendapat keberkatan sepertiga malam dengan ganjaran yang Allah janjikan. Semoga kita akan tergolong dalam golongan hambaNya yang sentiasa mengingatiNya

Selain daripada itu, pada bulan ini juga ada satu malam yang di kenali sebagai malam . Menjadi salah satu malam yang mana doa-doa akan di kabulkan.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Allah menjenguk datang kepada semua makhlukNya di malam Nisfu Syaaban maka diampunkan dosa sekalian makhlukNya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan.(Riwayat Ibnu Majah, at-Thabrani dan Ibnu Hibban).

Berkata Imam Shafie:
Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: Sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu: Pada malam Jumaat, malam Raya Haji, malam Raya Puasa, malam pertama di bulan Rejab dan malam Nisfu Syaaban.

Berkata Imam Ghazali:
Sesungguhnya sunat muakkad (sunat yang amat digalakkan) menghidupkan hari siang dan malam yang mempunyai kelebihan antaranya malam Nisfu Syaban.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

8 comments:

maza said...

erk! belatih tido utk ramadhan nanti boleh tak?

hehehhee

arryani said...

Peringatan yang baik..

TQ dik..

izzah said...

@maza
pokcik oiii..boleh jer tido org puasa pun ibadah jugak... ;)

izzah said...

@arryani
tuk diri sendiri gak kak...
sama2 kita yer..

kayteeze said...

Eh...kak tie tak perasan laa... ingat bulan rejab lagi, hi hi...

Ooo....tak lama lagi Ramdhan datang... Kena fikir menu untuk ditepek di blog, ekekeke...biar semua orang terliur, waakakaka.. (ketawa macam makcik Jin)

Kena praktis puasa laa..hu hu...dan buat extra amal ibadat!

izzah said...

@kayteeze
huhuhu..dah nak ramadhan la...kak tie tolong pikirkan menu untuk saya skali erk....hehehhe..

nahmy said...

alhamdulillah...panjang umur dpt jumpa Ramadhan insyaAllah. 2 hari posa di Rejab & 2 hari di Syaaban bolehle harapnya sbg persiapan Ramadhan.

izzah said...

@nahmy
buat lah semampunya..yang penting keberkatan dari Allah itu utama..