Friday, July 10, 2009

"aku dapat A..."

A

Siapa tak kenal dengan abjad ini? Tentu anda semua sangat familiar dengan huruf ‘A’ kan. Atau mungkin anda tidak suka dengan huruf ini.

A

Huruf yang paling popular dan di sukai oleh ibu-bapa,guru-guru dan student. Kecualilah student yang tidak mempedulikan hati ibu-bapanya,guru-gurunya dan dirinya sendiri. Terkecuali juga kapada student yang keupayaannya terbatas untuk melihat huruf ‘A’ terpampang pada buku tulis, buku rekod dan kertas periksa.

“aku dapat A…” dengan nada bangga kanak-kanak itu menunjukkan buku tulisnya kepasa rakan-rakan. “aku dapat A bintang…lagi best…” seorang lagi menyampuk..taknak kalah.

Saya…
Senang hati melihat gelagat mereka. Senang hati memberi galakan kepada mereka. Dengan satu abjad sahaja, mereka sudah merasa gembira. Mereka sudah merasa puas hati.

Kepada yang tidak mendapat ‘A’ mereka akan berusaha untuk mendapatkan abjad itu. Abjad kemenangan, abjad kegembiraan dan abjad kepuasan.

Hidup ini indah…kepada mereka yang bersyukur dengan kebaikan, dan berfikir bila dalam kesusahan.
Hidup ini mudah...bagi mereka yang tahu menghargainya…dan memperbaikinya..

14 comments:

Kujie said...

sebiji mcm Intan..kalau dpt A blk ditayang seluruh rumah..nak2 kalau ade bintang2...lagi

fazemy said...

Tringt skolah2 dulu..bintang tu yg suka. Biarpun dpt C tp klw ada bintang dh blh bangga dah. haha

maza said...

aderk!

A juga boleh membawa tekanan..
A juga memberikan kebahagiaan
Dan A itulah yg dari perutnya lahir zuriat..

A & A hmmm

nahmy said...

semoga yg dpt 'A' tu akan terus mendapat 'A' dlm hidupnya...memperolehinya mungkin mudah, mempertahankannya pula tidaklah semudah yg disangka..

Izzah said...

@kujie
bintang2 tu mcm bling2...bercahaya dalam buku dorang..

Izzah said...

@fazemy
bintang jadi inspirasi...

Izzah said...

@maza
pokcik...A&A..
ado makno lain ko???

cikgu jue said...

hmmmm... huruf ni mmmg huruf keramat... ada students ju yg mengamuk bila ju tak bg A, alasan dia sjak dr darjah 1 sampai 6 BI di dpt A, alih2 masuk Form 1 dpt C...

KTS said...

masa sekolah rendah dulu, aku suka kira bintang.. bila cikgu bagi bintang, kan main bangga.. hehehe :D

Dearie Pearls said...

waktu darjah 3 (darjah?) dulu, saya suka nengok buku rekod saya kerana ada banyak 'A'

best jer...

Izzah said...

@jue mj
hahaha..kenangan bersama huruf A..
thanx sudi dtg sini...

Izzah said...

@Rantong
mekacih....(*0*)

Izzah said...

@KTS
aku pun suka bila dapat banyak bintang...rasa hebat...hehehe

Izzah said...

@LOL-Perls
darjah 3????
biasela...semakin naik tahap pembelajaran semakin sukar cabaran...sebab tu A banyak kat buku rekod darjah 3..hehehehe..