Friday, July 17, 2009

Allah Maha Hebat

Best betul tidur malam tadi sebab hujan lebat. Tarik selimut,berselubung terus. Kipas pun on dengan kelajuan ke-3. Bertambah la sejuknye…bertambahlah syoknye tidur..dan bertambahlah malasnya nak bangun pagi. Azan pertama..bangun tengok jam…debushhhh..baring balik. Azan kedua,Mula mengeliat..duduk dan memandang ke lantai bilik…ada air…alamak..punya sedap tidur sampai tak perasan tempias…huhuhu…

“hujan yang turun bagaikan mutiara….” Lagu sudirman mula terngiang-ngiang berkumandang dalam hati. Bila ujan turun je mesti teringat kat lagu nie. Macam dah satu kewajipan la pulak…

Dua-tiga minggu lepas cuaca panas. Macam dah kemarau. Siap jadi jerebu dan macam2 fenomena alam terjadi. Dan sekarang Allah dah hadiahkan hujan. Cuaca dalam minggu ni pun redup dan sejuk je. Rasa seronok bila keluar rumah. Bila ke padang petang-petang pun tak la terasa bahang panas sangat. Hadiah dari Pencipta. Indah kan….

Fakta mengenai kejadian hujan telah lama tercatat di dalam al-Quran. Sebagaimana firman Allah:

"Dialah Allah Yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal; lalu kamu lihat air hujan keluar dari celah-celahnya; maka, apabila hujan itu turun mengenai hamba-hambaNya yang dikehendakiNya, tiba-tiba mereka menjadi gembira" (Al Qur'an, ar-Ruum:48)



"Tidaklah kamu melihat bahwa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bagian-bagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celah-celahnya dan Allah (juga) menurunkan (butiran-butiran) es dari langit, (yaitu) dari (gumpalan- gumpalan awan seperti) gunung-gunung, maka ditimpakan-Nya (butiran-butiran) es itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan dipalingkan-Nya dari siapa yang dikehendaki-Nya. Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan." (Al Qur'an, an-Nur:43)



Hebat kan Allah…satu-persatu proses kejadian hujan nie tercatat di dalam kitab-Nya. Saya suka pada fakta ini. Sangat tepat..sama macam yang kita belajar dalam sains. Sebab tu lah..siapa nak jadi hebat kena tahu al-Quran. Belajar memahami al-Quran dan banyak ilmu yang kita boleh perolehi darinya.

Yang pasti hujan turun bukan sebab katak yang panggil hujan turun..

“hujan oh hujan..kenapa engkau turun..macam mana aku tak turun…katak panggil aku..katak panggil aku…”





13 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Izzah..
best n3 nie..

tdo yg best..
ntah bilalah LoL berkesempatan / berpeluang nak tdo sambil2 berselimut dengan lenanya.
Sob..
sob..
nk tdo cm Izzah.
best!..
hehe..

ok dear..
u tk cr ok..
Happy weekend!

fazemy said...

Betul tu..hujan turun bkn sbb katak panggil. errr smlm hujan ke? Saya tido lg lah mati..haha. Tak hujan pun kat temapt saya. Serius tak basah pun kete pagi td.

izzah said...

@LOL-Pearls
hye dear...
alalalla..ciannye dia..
pasni tido la puas2 erk..
eh..tak bis lagik ker kerjenye?
tambah dateline ker???

izzah said...

@Fazemy
kat sini hujan...hujan tu tak sempat nak sampai la kat umah emy..hehehe

fazemy said...

Izzah dok sg buloh kan. Dekat jelah...idak ler jauh sgt drai umah kita ni. Kita dok gombak. Hujan malas nak jalan jauhla tu agaknya. hehe.

izzah said...

@fazemy
hehehe..hujan tu pun pandai pilih tempat..

kayteeze said...

Eh....kaktie dah lama tak dengar suara katak kat sini... rindu pulak, ekekeke...

nahmy said...

begitulah kasihnya Allah pd hambanya..."nikmat Allah mana lagi yg hendak didustakan?"...

izzah said...

@kayteeze
kak tie..rindu ngan katak ker???
huhuhu...
katak takmo panggil hujan dah...

izzah said...

@nahmy.
ya..nikmat Allah terlalu banyak dan tak mungkin dapat di hitung.

王菲Fay said...

That's actually really cool!!AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

I LOVE YOU said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,聊天室,情色,a片,AV女優

ruru said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,聊天室,情色,a片,AV女優