Monday, June 21, 2010

Yang sebenarnya...

ini bukan lagu Yuna...
yang popular dan glemer tu...
yang pandai main guitar sambil menyanyi...
yang suaranya lemak merdu...di sukai ramai...
termasuk diriku....
yang pakai selendang...
sampai jadi tren sekarang...
semua budak remaja..tak berapa nak remaja...dewasa..dan ada yang tua....
sama-sama nak pakai selendang...
macam Yuna....

ini bukan di sebabkan...
bulan atau bintang..atau mentari..jua cakerawala...
enggan melayan diriku lagi...
bukan juga kerana ada kesedihan melampau disini...
tidak sama sekali...
walaupun bunyi bisang sang perumput...sedang menebas rumput di sekeliling kawasan rumah ini...
sedikit sebanyak mengganggu emosi..
namun..tetap juga gembira rasa di hati...
kerana...akhirnya rumput-rumput itu di tebas juga...
setelah dua minggu mereka hidup dengan gembiranya....


apakah perasaan ini sebenarnya adalah ilusi...
kerana keterlampauan perasaan yang kekosongan...
selepas hari-hari yang berlalu selama dua minggu itu..
penuh dengan deraian ketawa dan kelincahan kanak-kanak berguling...
serta membuatkan tangan kaki dan seluruh anggota perlu sering bergerak seiring mereka...
mungkin itu yang sebenarnya...

dan sebenarnya...
kepala ini telah berputar-putar...
berfikir-fikir....
sekejapan tadi seperti ada sesuatu yang ingin dinyatakan...
tetapi hilang dek bunyi hujan lebat yang cuma 3 minit itu...
datang pula bunyi mesin rumput yang mengganggu telinga dan semua isi pendenganranku...
akhirnya...
inilah hasilnya...kecelaruan fikiran...
ya..entah bila lah mesin rumput ini akan berhenti...
seperti pemarut kelapa pun ada bunyinya...
semoga mereka boleh bekerja dengan jayanya...

selamatlah sudah...
terima kasih kerana membaca...
entah apa-apa..
memang pemilik blog ini..seakan-akan kurang kewarasan fikiran...
doakan kesejahteraannya ya..

sekian....

13 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

darlin...

macam2 kandungan n3 ini..

dan yang sebenarnya gua minat kat Yuna tue.
gitarnya..
lagunya..

tapi gua memang anti ngn bunyi mesin rumput..
bising..
haha..

jom kita g makan dulu sementara mesin tu meraung..
hehehe..

Abd Razak said...

Salam...

Saat kembali dari bercuti..
Hati tidak jadi keruan erk..

:):)

izzah said...

@LOL-Pearls
mmg macam2..sbb i pun tengah macam2..
akekeke...

jom lipat kain dulu..sebelum masak petang nanti..
:)

izzah said...

@Abd Razak

wah..
macam ahli nujum pak belalang...
betul!!!!!

cheqna said...

salam
nape ni??
harap2 semuanya akan ok la ye =)

Mohd Ariff said...

"...aku rindu" <-- yuna sebut ni..tp tak tertulis dlm lirik :)

Tirana said...

Izzah, kak tirana sampai sekarang tak pernah tengok rupa Yuna...hehehe..hanya dengar namanya saja disebut2 kononnya penyanyi Yuna pakai tudung..

julietchun said...

aku suka bau rumput, segar. selamat bekerja semula,:P

izzah said...

@cheqna

hahaha..monday blues..
biasalah..balik kerja pas cuti lama..
:)

izzah said...

@Mohd Ariff

oh..yer tak yer..
tapi..erm..takde rindu sape2..rindu mak kat umah jer kot..
:)

izzah said...

@Tirana

kak...tengah top tuh..hehehe..
suaranya boleh tahan best gak..
:)

izzah said...

@juliet
kalau malas kerja boleh...?

puspawangi said...

Hahahaha....i loveee this poem. Santai, penuh makna...