Thursday, December 11, 2008

Bencana@ingatan?


Lamanye jejari saya nie berehat dari menaip di blog nie..almaklum la..cuti raya di tambah pula rumah mak saya sekarang nie penuh dengan kanak-kanak riang-ria..laptop nie pun jadi rebutan..dari satu tangan ke satu tangan..ada yang main interaktif games la..tengok vcd power rangers la..upin&ipin la..tu belum lagi yang search cartoon kat youtube...memang happening..sampai tak sempat saya nak menulis di blog nie..walaupun banyak berita2 hangat di 'pasaran' sekarang..almaklumlah..musim hujan yang sepatutnya membawa rahmat kepada makhluk di bumi seluruhnya..bertukar menjadi berbagai2 tragedi...


Tanah runtuh di Bukit Antarabangsa juga dikaitkan dengan hujan yang turun berlarutan beberapa hari hingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah kerana terdapat pengaliran air dalam tanah. Ramai yang menunding jari menyalah kan sesama sendiri..kadang2 rasa macam nak tergelak pun ada...macam-macam perangai manusi (merujuk berita mlm tadi bila ada seorang wanita mengamuk sakan kat pegawai yang bertugas)sebab mereka yang terlibat dalam bencana ini adalah orang-orang 'kelas A'...mereka yang kaya raya nie..memohon simpati..subsidi kerajaan persekuruan dan negeri..malangnya simpati mereka tidak mendapat perhatian...


Saya rasa apa yan penting bukan menyalahkan sesiapa..tapi MUHASABAH DIRI itu lebih penting..kenapa bencana ini Allah beri kepada kita..bukankah Allah telah mengingatkan...seandainya Dia menurunkan bencana,bukan org yang melakukan kerosakan sahaja yang akan merasa kemurkaan itu..tapi seluruh kariah yang berada di tempat itu akan merasakannya..kerana kita membiarkan jiran,saudara malah mungkin ahli keluarga kita melakukan kerosakan dan mengingkari Allah tanpa kita memberi nasihat,peringatan atau mengingatkan mereka..ingat-mengingati dah kadi perkara yang asing dalam kehidupan hari ini..kita hidup "kau-kau..aku-aku" tak ada lagi persaudaraan..sedangkan itu tuntutan..Nabi juga berpesan..berbuat baiklah sesama jiran dan tetanggamu,kerana mereka adalah saudara yang paling hampir denganmu..tetapi..kita mengabaikan semua itu..jadi mungkin ini INGATAN dari Allah..supa Hamba2Nya tidak lupa..DIA MAHA KUASA..kun fayakun..kalau Dia menginginkan sesuatu terjadi..maka jadilah ia..


renung2kanlah...

5 comments:

maza said...

"uiks... tiada bangkangan Yg Arif... maza menyokong apa Yg Arif perkataan itu!

Kata2 Yg Arif memang menginsafkan.

terima kasih Yg Arif..."

heheheh kekonon dlm drama sketsa dunia kita! heheheh

Tie said...

Setuju2!!

Tak kira pada yang kaya atau yang sesak, semua yang berlaku ada hikmahnya.

Kerana itu kita harus sentiasa bersyukur....

izzah said...

@maza...sekadar beringat sesame kita..

@kak tie..hikmah Allah tu sentiasa tersembunyi..

fazemy said...

Bila Allah nak beri dia berikan..bila dia nk ambik balik..sekalip mata dia boleh ambik..musibah itu ujian ALlah buat kita smua..sbg peringatan..mcm mana bsr pangkat ko kat dunia ni..ingatlah Allah yg maha kuasa.

izzah said...

@fazemy..yang baik itu datang dari Allah..yang buruk tu datang dari kelemahan diri kita sendiri..