Wednesday, December 31, 2008

Hari Ini Lebih Baik Dari Semalam.


Dan..hari esok lebih baik dari hari ini.perfect!Yeah..senang menyebutnya,ringkas dan mudah...perfect...membawa maksud sempurna, tapi kesempurnaan itu pula berbeza2 mengikut perspektif masing2. Bagaimana kita mengintepritasikan kesempurnaan dalam hidup kita?mungkin ada orang kata bila melihat orang yang ada duit menimbun2..harta berjuta2,terdetik di hati.."sempurnanya hidup dia..semua dia ada..". Tapi mungkin pula si kaya itu tidak mengganggap hidup mereka sempurna.

Jadi bagaimana nak jadi sempurna?kena jadi orang bijak bestari ke baru sempurna,atau perlu jadi orang yang cantik@hensem baru orang nak kata sempurna..atau bagaimana?

Hakikatnya kita sebagai manusia memang tidak pernah sempurna. Kita sangat banyak kekurangan, sebab itulah kita perlu belajar, perlu menghormati orang lain, perlu saling bergantung sesama kita. Tidak sempurna seseorang itu jika dia seorang yang sombong, bakhil, jahil, tidak menghiraukan orang lain,dan tidak pernah bersyukur ke atas apa yang ada pada drinya. Kerana hakikat manusia, hidup perlukan keluarga, teman dan saudara,rakan taulan barulah kehidupan itu nampak sempurna.

Namun, untuk benar2 sempurna, rasanya bukan setakat itu sahaja. Kerana itulah kita perlu sentiasa mengingatkan diri kita bahawa kita ini hanya hambaNya yang kerdil..jauh dari kesempurnaan. Tidak bermakna pula kita hanya perlu duduk menyerah nasib diri kepadaNya tanpa apa2 usaha hanya kerana kita 'insan kerdil'. Sebaliknya kita perlu sentiasa memperbaiki kekurangan diri dan mempertingkatkan potensi yang ada dalam diri kita. Jagan pernah rasa CUKUP dengan apa yang ada terutama dari segi ilmu dan iman. Orang yang berasa CUKUP dengan apa yang ada sebenarnya adalah orang yang sangat rugi.

Kerana itulah Rasulullah S.A.W menggalakkan kita menuntut ilmu. Pepatah juga ada mengatakan "tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad". Dan wahyu pertama juga memberi penekanan kepada pentingnya menuntut ilmu dengan iqra'.Maknanya pembelajaran manusia itu berterusan. Setiap hari adalah hari untuk kita menuntut ilmu dengan harapan ilmu kita dapat memperbaiki iman di dada. Belajar bersyukur, belajar menghargai kehidupan, belajar menerima ketentuan dan macam2 lagi.

Sempena tahun baru Hijrah dan Masehi ini, mengkin kita perlu sama2 beringat supaya sentiasa menjadikan "Hari ini lebih baik dari semalam,dan semalam lebih baik dari hari ini". Pasang niat yang betul,kuatkan tekad untuk menjadi hambaNya yang mencari kesempurnaan di atas jalanNya dan semoga niat yang betul akan dianugerahi ganjaran pahala di sisi Allah. Bukankah setiap perbuatan yang dimulakan niat yang baik kerana Allah S.W.T akan dikira pahala?

Semoga Allah permudahkan jalan hidup kita..ameen ya abbal a'lamin..

4 comments:

en_me said...

aminnns.. salamm tahun baruu dr me dikejauhannnn..

izzah said...

@en_me; selamat tahun baru juga..

fazemy said...

Ye betol..semua orang tak sempurna. Sebab tu kita ada azam...untuk menyempurnakan diri kita. Selamat Tahu Baru. Semoga segala impian akan menjadi kenyataan nnti. InsyaAllah.

izzah said...

@fazemy;semoga azam kita akan dapat disempurnakan..insyaAllah..