Tuesday, December 16, 2008

Sebuah buku..satu inspirasi..


Saya baru selesai membaca buku yang banyak mengajar tentang ilmu kehidupan nie...sangat bagus untuk dibaca oleh sesiapa pun..tak semestinya orang yang dah berkahwin..orang bujang macam saya pun sesuai..sebab cerita di dalamnya untuk semua...klasifikasanya 'U'..untuk bacaan umum..heheh..

Saya mungkin orang yang dah telambat membaca buku nie..sebab dah cetakan ke-2 pun..semasa pelancaran buku nie kat pameran buku awal tahun dulu..saya ada kat pesta buku tu..tapi,rasa janggal pulak orang bujang beli buku "aku terima nikahnya.."(sebenarnya saya malu nak beli..sebab saya belum kawin..macam tak sesuai jer..)tapi,baru2 nie saya ke kedai buku..cari punya cari..belek punya belek..tak ada buku yang betul2 menarik perhatian saya..pastu saya capai buku nie..baca sinopsis..kemudian selak satu muka surat...saya suka gaya penulisan Ustaz Hasrizal..jadi saya berkeputusan untuk memiliki buku ini..memang berbaloi..

Buku nie bukan menceritakan tentang cinta..atau alam perkahwinan sahaja..tapi lebuh dari itu..kita rasa terdidik bila membacanye..rasa macam abu saif dan ummi saif ini adalah ibubapa contoh zaman moden ini..Ustaz banyak mengajar pembaca cara mendidik diri,pasangan dan anak2 dengan cara yang lembut dan berhikmah. Di selitkan dengan memori2 zaman kanak2..kadang2 terimbau juga zaman kita semasa kita jadi kanak2. Mengingatkan kita kesilapan yang kita tak perasan kita dah buat dalam kehidupan. Mengajar kita menghargai kasih sayang ibubapa kepada kita, kasih sayang Alah kepada kita, dan cara terbaik memberi kasih sayang kepada insan2 di sekitar kita. Tulisan dan nasihat yang ada dalam buku ini memang boleh dijadikan sebagai pedoman hidup. Jarang2 kita dapat membaca buku yang sangat santai cara penulisannya, seakan2 kita mendengar sebuah cerita yang hebat. memang sangat sesuai dengan mottonya.."erti hidup pada memberi"... memang banyak memberi inspirasi. Thanks Ustaz Hasrizal..Good Job!

3 comments:

Tie said...

Baguslah tu...lebih baik dibaca sebelum berkahwin...supaya boleh membuat persediaannya nanti...hi hi..

Kujie said...

buku ini mmg bagus...byk info menarik utk sesiapa saja

izzah said...

@kak tie..betul3..tengah prepare la ni..hehehe

@kak jie..best kan buku nie..