Wednesday, December 17, 2008

Siti Khadijah...Serikandi Sejati

“Di saat semua orang mengusir dan menjauhiku, ia beriman kepadaku. Ketika semua orang mendustakan aku, ia meyakini kejujuranku. Sewaktu semua orang menyisihku, ia menyerahkan seluruh harta kekayaannya kepadaku.”


Inilah gambaran yang diberikan oleh insan mulia;Muhammad S.A.W buat wanita yang sangat dicintainya..seorang wanita tua yang sudah meninggal dunia tetapi dicemburui oleh wanita muda yang masih hidup disamping Rasullullah S.A.W...dialah Khadijah binti Khuwailid. Satu nama yang sangat besar maknanya kepada kepada sejarah penyebaran islam hingga ke hari ini..mana mungkin ada galang gantinya.Betapa besar bakti,tenaga,pengorbanan yang beliau berikan. Menjadi penguat semangat kepada Nabi kekasih Allah, menjadi penyejuk hati Baginda dikala gundah, penghibur di kala lara, menamani setiap detik suka da duka...bahagianya insan bernama Khadijah ini..mulianya dia...

Saya memang sangat mengagumi Ummul Mukminin ini. Pada saya dialah idola,contoh wanita terbaik..bukan sahaja pada zamannya..tetapi dia kekal terbaik hingga kini dan selamanya. Dia menjadi rebutan ramai hartawan ketika zaman jandanya..namun dia memilih seorang lelaki yang tidak berharta sebagai teman hidupnya. ternyata hikmah Allah sangat besar di atas perkahwinan dua insan mulia ini. Daripadanya lahir putera puteri Rasullullah S.A.W. Dengan sifatnya yang tenang dan matang, dia dapat mengharungi dan menjadi penasihat kepada Rasullullah tatkala Baginda menghadapi tekanan dari kaumnya. Dia jua tanpa ragu2 mengakui kerasulan Nabi Muhammad dan beriman kepadanya. Semasa Rasullullah menggigil ketakutan selepas menerima wahyu pertama,dia dengan tenang memujuk dengan penuh kasih sayang dan menyakinkan Baginda sesungguhnya Jibrillah yang telah menemui baginda. Dan wanita mulia ini juga pernah mendapat salam dari Allah melalui Jibril a.s semasa Jibril a.s berjumpa dengan Rasulullah.

Kalau dihitung segala kelebihan Khadijah,memang tidak terhitung banyaknya. Terasa malunya saya sebagai seorang wanita yang lahir dengan nikmat Islam(Syukur Ya Allah,kerana lahirkan aku dalam Islam) tetapi masih berlengah dalam mengamalkan ajarannya. Terasa kecilnya saya kerana sering rasa malang dan kecewa dengan cabaran dan ujian Allah. Rasa teruknya saya sebagai seorang umat kerana sering lalai dan leka dengan nikmat yang diberikan..sedangkan apa yang saya hadapi itu tak terbanding langsung dengan apa yang dihadapi oleh Ummul Mukminin ini.Mampukah saya menjadi sebaik dia?kalau tidak sepertinya pun mungkin mencontohi bayang2nya(tetapi masih terlalu jauh untuk menyerupainya).. Banyak sangat yang perlu diperbaiki,direnovate,diperbetulkan dan diupgratekan. Istiqamahkah saya? Mungkinkah juga akan ada lagi Khadijah diakhir zaman ini?akan adakah?
Kaulah lambang cinta sejati..Srikandi pertama tika Islam bermula...Hatimu menyalakan keyakinan...Hartamu membuktikan pengorbanan...Rasul keseorangan engkaulah teman...Dia tersisih engkau memilihnya...Dia terbuang engkau menyayanginya...Kerna iman kau sanggup berjuang...Siti Khadijah namamu indah...Qudwah hasanah tauladan ummah...Tika Rasul terpinggir...Engkaulah insan terhampir...Siti Khadijah mujahidah solehah...Agung jasamu dipersada sejarah...Pemergianmu ditangisi nabi...Hingga kini tiada pengganti...Sunyi jalan menuju Allah...Menggamit hati mencari teman...Indah jalan menuju Allah...Jika teman seperti KhadijahMasih ada lagi...
lirik lagu in-team(siti khadijah)

No comments: