Saturday, December 27, 2008

Senyum Seindah suria...


"Senyum seindah suria...yang membawa cahaya...senyumlah dari hati...duniamu berseri...senyum umpama impian dalam kehidupan...kau tersenyum...ku tersenyum...kemesraan menguntum...

senyum.... kepada semua...senyumanmu amatlah bermakna...senyum membahagiakan..dengan senyuman...terjalinlah...ikatan..."



Ingat lagi bait2 lagu nie..lagu iklan zaman kanak2..menggalakkan kita menghadiahkan senyuman sebagai tanda keramahan dan saling hormat-menghormati antara satu sama lain. Tak kiralah orang tua ke muda ke, melayu ke cina ke india ke, Islam ke bukan islam ke..dengan hanya melemparkan senyuman kita akan rasa senang bila orang yang melihat mengaggukkan kepala sekali sambul membalas senyuman kita (selalunya bila bertembung pandangan,padahal tak mengenali)



Senyuman di galakkan untuk mengeratkan persaudaraan. Senyuman juga dapat mengelakkan persengketaan. Malahan senyuman juga satu sedekah yang sangat mudah. Tanpa mengeluarkan wang ringgit, atau bertungkus lumus bekerja, kita mendapat pahala hasil dari senyuman yang kita berikan.



Akan tetapi...jeng..jeng..jeng...hanya senyuman yang ikhlas dengan niat yang baik(tak de udang di sebalik batu ke..mee ke..kuew tiaw ke) akan mendapat ganjaran pahala. Sedar atau tak sedar, sebenarnya senyuman juga boleh jadi penawar, penyejuk hati dan mendatangkan inspirasi. Power juga senyuman nie...sebab tu Rasulullah S.A.W menggalakkan umatnya melemparkan senyuman, jangan bermasam muka (nanti cepat tua). Senyum juga rahsia kepada awet muda...jadi selalu2lah tersenyum..untuk mengekalkan keremajaan wajah..ceewah..



Walaubagaimanapun...senyuman nie ada 1001 jenis senyuman. Ada juga senyuman yang kalau dilihat, hanya menyakitkan hati...menambah meluat...atau membuatkan orang jadi benci..antaranye..senyum orang gatal yang nak mengorat anak dara kat stesen bas ke..komuter ker..shoping kompleks ker...atau mana2 la...(macam nak penampo jer muke orang gatal tuh!) ada gak senyum sinis atau senyum kambing..macam ala2 nak mengejek je..(sakit hati betul kalau jumpa org senyum2 sinis ni..macam la dia best sangat nak senyum2 camtu..) dan lagi satu senyum sebab dah termalu@sengih macam kerang busuk..ha..tu salah diri sendiri la..dah buat salah..sengih2 jer la..hahahaha..lain pulak kalau senyum malu2@tersipu2..tu..paham2 sendiri la..kwang..kwang..kwang...



Salam Ma'al Hijrah kawan2...dengan ucapan panjangkanlah salam dengan senyuman...(tapi ikhlas tau..jangan sembunyikan udang disebalik ape2..hehehe)


8 comments:

putera_asQalan said...

ibtisam ya sohibi..

salam ziarah..

;)

Tie said...

Salam maal hijrah...senyum selalu!!

izzah said...

@ kak tie
@ Putera _asQalan
nice smile....

pusat said...

pusat terlebih senyuman tak ikhlas... sampai jadi cam kat gambar pusat...

izzah said...

@pusat...tu gambar org senyum ker?hehehe

maza said...

maza memang suka tersenyum

tapi tak ler mcm org yg semula jadi tersenyum 24 jam tu

dalam tidur pun dia org tersenyum...

hehehheheh

izzah said...

@Maza..ada yer org macam tu..mesti dia bahagia sentiasa kot ye..

mag sob said...

lagu neh betul2 teringat mase baru lepas mandi nk gi mengaji waktu maghrib tuh..haha